Luchthaven vertraging
15 mei 2023

Gedupeerde passagiers Ryanair stakingen krijgen vandaag compensatie

Ook Surinam Airways en Qatar Airways betalen uit

EUclaim betaalt elke twee weken de compensaties uit aan haar passagiers. Vandaag krijgen 1001 passagiers de compensatie waar ze recht op hebben. Deze compensatie loopt op tot 600 euro per passagier, afhankelijk van de afstand van de vlucht. Vandaag belichtten we verhalen van Ryanair, Surnam Aiways en Qatar Airways

Stakingen bij Ryanair

Het eerste verhaal gaat over stakingen van personeel van Ryanair vorig jaar. Hierdoor moesten veel vluchten geannuleerd worden. Vandaag krijgt een groep van 179 passagiers compensatie omdat hun vlucht door de stakingen niet door kon gaan.

Daarnaast ontvangen maar liefst 58 passagiers ook een vergoeding voor de kosten die zij hebben moeten maken vanwege de annulering, zoals voor vervangend vervoer, eten en drinken.

Dit is een greep uit de vele gedupeerde passagiers die zich bij ons hebben gemeld. EUclaim zet zich actief in voor de gedupeerde passagiers van Ryanair. In totaal hebben wij al 879 passagiers bijgestaan die problemen ondervonden als gevolg van de stakingen in 2022. Van deze groep hadden 184 passagiers extra kosten gemaakt, waarvan de vergoeding ook succesvol is verhaald op Ryanair.

Maar de strijd is nog niet gestreden. EUclaim is op dit moment nog bezig om de compensatie en gemaakte kosten te verhalen voor ongeveer 170 passagiers die zijn gedupeerd door diezelfde stakingen.

Passagiers die problemen ondervinden met Ryanair weten ons door de jaren heen goed te vinden. Wij blijven ons inzetten voor de rechten van passagiers, zelfs als dit een jarenlange juridische strijd betekent. Zo zijn we momenteel verwikkeld in een juridisch gevecht voor 438 passagiers die in 2018 de dupe waren van andere stakingen bij Ryanair.

Vlootproblemen Surinam Airways

Het tweede verhaal gaat over 25 passagiers die in de zomer van 2022 vlogen met Surinam Airways. Ze hadden allemaal last van vluchtproblemen zoals lange vertragingen en annuleringen. Dat kwam doordat Surinam Airways een paar weken aan het sukkelen was met hun vloot.

Ze hadden te weinig toestellen ter beschikking, en hebben dit ook niet kunnen oplossen door vliegtuigen te huren van andere partijen. Daar staat tegenover dat ze wel volop tickets hadden verkocht.

Was jouw vlucht geannuleerd of vertraagd? Bekijk of je recht hebt op compensatie

Deel je vluchtgegevens en krijg direct antwoord

Volledige boeking Qatar Airways beschermd

Er is vandaag nog een bijzondere uitbetaling. Ook dit verhaal begint in de zomer van 2022, en gaat over een groep van 19 passagiers van Qatar Airways. Voor de helft hiervan was het probleem niet de vlucht van Amsterdam naar Doha, maar een aansluitende vlucht.

Er is compensatie uitbetaald omdat passagiers juridisch beschermd worden voor de hele boeking, niet alleen voor een deel van de boeking. Volgens EU261/2004 verordening geldt dit ook als je met verschillende luchtvaartmaatschappijen (door overstap) vliegt naar je plek van bestemming.

Wel moet duidelijk zijn dat er een duidelijke relatie is tussen de vluchten van verschillende luchtvaartmaatschappijen. Denk aan directe overstap en een vermelding van de verschillende vluchten op dezelfde boekingsbevestiging.

Ga je binnenkort op reis? Deel alvast je vluchtnummer met ons, mocht er iets aan de hand zijn waardoor je recht hebt op een vergoeding, dan sturen wij je zo snel mogelijk een bericht.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel