Luchthaven vertraging

De Europese Green Deal: Wat moet de luchtvaart bijdragen voor een klimaatneutraal EU in 2050?

20 juli 2021

Vorige week werd de Europese Green Deal gepresenteerd. De plannen zijn ambitieus en raken alles en iedereen. Dus ook de luchtvaart. Hoewel de luchtvaart niet de grootste vervuiler is, is het wel de snelst groeiende uitstoter. Om klimaatneutraal in 2050 moet er wat veranderen. EUclaim legt de Europese Green Deal presentatie onder het licht: wat moet de luchtvaart bijdragen?

Vliegtuig in een heldere,blauwe lucht

Wat is de Europese Green Deal?

De Europese Green Deal is een pakket met Europese wetgeving die ervoor moet zorgen dat de CO2-uitstoot in Europa in 2030 met 55% gereduceerd wordt. In 2050 moet de Europese Unie geheel CO2-neutraal zijn. Het houdt niet per se in dat er geen gebruik meer gemaakt gaat worden van fossiele brandstoffen, maar dat de uitstoot hiervan volledig gecompenseerd zal worden.

 

De Europese Green Deal bestrijkt alle sectoren. Van de economie, transport, energie, landbouw en infrastructuur. Maar bijvoorbeeld ook de ICT-sector. De Europese Green Deal is een groot en ambitieus plan. President van de Europese Commissie Ursula von der Leyen noemde het ‘ons man op de maan-moment’.

Belangrijkste maatregelen uit de Green Deal

Wat zijn de belangrijkste voorgestelde maatregelen uit de Europese Green Deal? We zetten ze op een rijtje:

  • In 2030 moet 40 procent van de opgewekte energie schoon zijn
  • Vanaf 2035 mogen er geen benzineauto’s meer gemaakt worden
  • Er zal worden geïnvesteerd in vier miljoen laadpunten voor elektrische auto’s door heel Europa, om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren
  • De uitbreiding van het emissiehandelssysteem, ook naar sectoren zoals transport en de bouw
  • Er moet een CO2-belasting aan de EU-grens ingevoerd worden, om oneerlijke concurrentie met minder duurzame geproduceerde producten te voorkomen
  • De oprichting van een sociaal klimaatfonds om burgers te compenseren voor de stijgende kosten
  • Het instellen van belastingen op brandstof, waardoor ook de scheepvaart en luchtvaart duurder wordt

Wat moet de luchtvaart bijdragen?

De bijdrage van de luchtvaart op de totale CO2-uitstoot in Europa is slechts 3,5 procent. Echter is het wel de sector waar de uitstoot van CO2 het snelst groeit en wel met 130 procent sinds 1990! De transportsector is de enige sector waar de uitstoot van CO2 sinds 1990 gegroeid is en de luchtvaart groeit daarbinnen het hardst.

 

Tot op heden krijgt de luchtvaart veel belasting voordeel op brandstof. Ook de luchtvaart betaald voor emissierechten, maar krijgen daarbij veel gratis rechten. Vanaf 2011 konden luchtvaartmaatschappijen gratis rechten aanvragen op basis van hun emissies van 2010. Daarvan kregen ze vanaf 2012 97 procent gratis rechten. Alles wat ze meer gingen uitstoten en de overgebleven 3 procent moesten ze in rechten aankopen. Het percentage rechten werd vanaf dat moment afgebouwd. KLM betaalt bijvoorbeeld in 2021 57 procent van haar emissierechten, de rest krijgt zij nog gratis. Binnen de nieuwe Europese Green Deal zal de afbouw van deze gratis rechten sneller verlopen.

 

Daarnaast zet Brussel in op het verduurzamen van de brandstof. Ze willen luchtvaartmaatschappijen verplichten dat een bepaald percentage van de brandstof duurzaam is. Dit willen ze doen met het instellen van een ‘bijmengverplichting’ van minimaal 5 procent. De Commissie stelt synthetische brandstoffen of ‘geavanceerde’ biobrandstoffen die niet op basis van planten zijn gemaakt. In 2050 moet het bijmengpercentage in Europa oplopen tot 63 procent.

Conclusie

OM de doelstellingen te halen moet ook de luchtvaart een steentje bijdragen. Om CO2-uitstoot op korte termijn te verminderen is het daarom van belang brandstof kritisch onder de loep te nemen: wat zijn duurzame(re) brandstoffen die minder CO2 uitstoten? Door hier in te investeren kan de luchtvaart haar groei hopelijk dempen.

 

Stap jij binnenkort ook in vliegtuig? Als jouw vlucht vertraagd is of geannuleerd wordt heb je vaak recht op compensatie. EUclaim staat passagiers bij om te krijgen waar ze recht op hebben. Dien je claim in en zie direct waar je recht op hebt.

Meer over vliegen en klimaat

  • 2017-03-16

    Klimaatverandering heeft grote gevolgen op de luchtvaart

    Veranderingen in het klimaat betekenen automatisch ook veranderingen in het weer. Iets waar de luchtvaartindustrie dagelijks mee te maken heeft.  Extreem weer zorgt elk jaar weer voor annuleringen en vertragingen.

  • 2021-01-05

    Vliegbelasting per 1 januari: dit houdt het voor jou in

    Begin november heeft het ministerie van Financiën bekendgemaakt dat er per 1 januari een vliegbelasting voor passagiers vanuit Nederland komt. Wat valt er nu onder deze vliegbelasting en waarom moeten vliegtuigpassagiers dit betalen? EUclaim legt het uit!

  • 2019-01-02

    Eurocontrol waarschuwt voor volle luchtruimen en meer vertragingen

    Het Europese luchtverkeerscentrum Eurocontrol waarschuwt voor een ‘puinhoop’ in het Europese vliegverkeer als het aantal vluchten zo sterk blijft groeien. Naar verwachting stijgt het aantal vluchten in Europa met 53 procent tot 2040.

Geschreven door

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers. Bekend van RTL Nieuws, BNR en AD.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding