Luchthaven vertraging
30 mei 2023

Hadden airlines meer moeten doen voor passagiers tijdens corona?

Vandaag payday voor 893 passagiers

Twee keer per maand betalen wij uit aan gedupeerde passagiers. Vandaag krijgen 893 passagiers waar ze recht op hebben, deze vergoeding kan oplopen tot 600 euro per persoon.

Op onze website staan we stil bij bijzondere verhalen, uitbetalingen en rechtszaken. Vandaag kijken we naar de nasleep van corona. Hadden luchtvaartmaatschappijen meer moeten doen voor gestrande passagiers?

Corona heeft financieel staartje voor passagiers

Het is inmiddels alweer drie jaar geleden dat er nieuws uit China kwam over een coronavirus. De wereld stond stil en vliegtuigen mochten geen passagiers mee nemen. Voor de meesten ligt dit ver in het verleden, maar er zijn grote groepen passagiers waarbij corona nog een (financieel) staartje heeft.

Sinds het begin van de coronajaren vertegenwoordigen wij deze passagiers in hun juridische strijd tegen luchtvaartmaatschappijen.

Rechter besluit dat airline moet betalen

Op 14 juni 2020 werd een vlucht van Azores Airline geannuleerd en vandaag krijgen passagiers dankzij ons eindelijk hun ticketgeld terug. Het heeft even geduurd omdat de communicatie met de Portugese luchtvaartmaatschappij stroef verliep, waardoor wij gedwongen waren een rechtszaak te starten.

De Nederlandse rechter heeft besloten dat de tickets van de gestrande passagiers vergoed moeten worden door de airline.

Het klinkt zo logisch, passagiers hebben tickets gekocht voor een vlucht die niet door is gegaan. Airlines kregen dus geld voor een dienst die zij niet hebben geleverd. Dat geld zou weer terug moeten naar passagiers. Logisch toch? Niet voor luchtvaartmaatschappijen.

Duizenden euro’s om thuis te komen

Deze zaak staat namelijk niet op zichzelf. We vechten nog voor 29 andere passagiers om ticketkosten terug te krijgen. Naast deze 29 passagiers zijn er nog eens 87 passagiers uit de eerste corona-lockdown die strijden om vergoeding van gemaakte kosten.

Hierbij gaat het niet (alleen) om de kosten van de tickets zelf, maar ook om extra uitgegeven geld. Aan het begin van de coronapandemie werd van de een op de andere dag het hele vluchtverkeer stilgelegd.

Toch, ondanks de omstandigheden is het de verantwoordelijkheid van airlines om passagiers thuis te brengen. Dat ging niet altijd goed, sommige passagiers kregen alleen hun ticketgeld terug en hebben zelf duizenden euro’s extra moeten uitgeven om vervangende vluchten te boeken.

Wij zijn er voor passagiers, ook tijdens unieke situaties

Corona is de allereerste keer dat zo’n beetje de hele luchtvaartindustrie stil kwam te liggen. Een unieke situatie voor airlines en hoe zij om moeten gaan met de rechten van passagiers. Dat er toen steken zijn laten vallen, is daarom begrijpelijk.

Toch zijn inmiddels jaren verstreken, en hadden airlines genoeg tijd om voor hun passagiers te zorgen. Dat is niet altijd gelukt. Wij zijn dankbaar dat honderden passagiers ons vertrouwen om voor hun rechten op te komen.

Deel je vluchtnummer

Ga je binnenkort op reis? Deel alvast je vluchtnummer met ons, mocht er iets aan de hand zijn waardoor je recht hebt op een vergoeding, dan sturen wij je zo snel mogelijk een bericht.

Wil je reageren op dit bericht? Of heb je een vraag? Laat het ons weten in de comments!

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding