18 juli 2023

Coronavlucht Qatar eindelijk terugbetaald

Compensatie voor 1141 passagiers

Twee keer per maand betalen wij compensatie uit aan gedupeerde passagiers. Deze week krijgen maar liefst 1141 passagiers waar ze recht op hebben!

Het zijn natuurlijk allemaal bijzondere verhalen, maar er springt er eentje uit. Vandaag spreken we met Jeroen Koster.

Toen corona net uitbrak in maart 2020 was hij met zijn gezin op familiebezoek in Davao city, een stad op de Filipijnen. Binnen no-time ging het ene na het andere land op slot. Koster zag de bui al hangen en wilde zo snel mogelijk terugvliegen naar Nederland. Helaas had Qatar Airways andere plannen.

Qatar Aiways annuleert vlucht naar Amsterdam

Daar sta je dan. Duizenden kilometers van huis, in een land hier ver vandaan. Met in je hand je telefoon met een mail van Qatar Airways, dat jouw terugvlucht naar Amsterdam geannuleerd is.

Het overkwam Jeroen Koster, zijn vrouw en zoontje van twee jaar. Ze waren op bezoek bij familie in Davao en anderhalve week voordat hun oorspronkelijke terugvlucht gepland stond, mailde Qatar Airways doodleuk, dat ze niet meer terug konden vliegen naar Nederland.

Qatar Airways en Cheaptickets onbereikbaar

Hoewel de vlucht uitgevoerd zou worden door Qatar Aiways, was deze geboekt via Cheaptickets. Koster nam met beide organisaties contact op, maar zowel Qatar als Cheaptickets gaven niet thuis. Op de website van Cheaptickets stond zelfs, dat ze telefonisch niet bereikbaar zijn. Dan maar mails sturen, dacht Koster. Maar ook deze bleven (een maand lang!) onbeantwoord.

Wat nu? Alle toeristen probeerden natuurlijk zo snel mogelijk naar huis te komen. Niemand wist destijds echt wat coronavirus was en wat de impact zou zijn op de (reis)wereld. Als je dan toch in onzekerheid moet leven, dan liever in onzekerheid in eigen huis, in de buurt van familie en vrienden.

Dure vlucht naar Amsterdam

Koster nam contact op met de Nederlandsche ambassade in Manilla en werd goed geholpen. Zo werd hij geïnformeerd over zogenaamde sweeperflights. Dit zijn speciale vluchten voor buitenlanders naar de hoofstad Manilla. Om een sweeperflight te mogen nemen, moest je een vlucht naar het buitenland hebben geboekt.

Uiteindelijk vonden ze een vlucht met Qatar Airways, de luchtvaartmaatschappij die eerder hun terugvlucht had geannuleerd. Nu wordt het tijd voor een kleine rekensom.

Voor de originele retourvlucht tussen Amsterdam en Manilla betaalden Koster en zijn gezien 900 euro per persoon. Dit kan je omrekenen naar pakweg 450 euro per vlucht per persoon. De nieuwe terugvlucht kostte maar liefst 1.300 euro per persoon!

Snel naar Nederland

Veel geld, maar op dat moment was thuiskomen veel belangrijker dan het geld. Ze boekten de tickets naar Amsterdam, vlogen van Davao met een sweepervlucht naar Manilla, waar ze goed werden opgevangen. Er was een hotel geregeld in de buurt van het vliegveld. Vervolgens zetten ze binnen twee dagen voet op Nederlandse bodem.

Eind goed, al goed zou je zeggen.

Maar ergens bleef het toch knagen. Qatar Airways annuleerde namelijk hun terugvlucht van 450 euro, ze kregen geen redelijke, alternatieve vlucht aangeboden en hebben vervolgens bij diezelfde maatschappij eenzelfde vlucht moeten boeken voor 1.300 euro per persoon.

Qatar betaalt na 3 jaar

Koster nam contact op met zijn rechtsbijstandsverzekering van Univé. Die namen vervolgens contact op met Cheaptickets en Qatar Aiways, allebei tevergeefs. In overleg werd de zaak overgedragen aan ons.

Wij maakten er een rechtszaak van en de rechter oordeelde dat Qatar Airways de extra kosten die Koster en zijn familie moesten maken, alsnog moest terugbetalen. Eindelijk kan het hoofdstuk gesloten worden. Drie jaar na de uitbraak van corona, drie jaar na een periode van onzekerheid op de Filipijnen voor de familie Koster, is er uitbetaald!

Deze week hebben Jeroen Koster en zijn familie het geld op hun rekening gekregen. 

EUclaim komt op voor rechten passagiers

Maar liefst 1141 gedupeerde passagiers, inclusief de familie van Jeroen Koster, hebben dankzij onze inspanningen deze week financiële compensatie gekregen. 

Vlieg jij binnenkort naar het buitenland? Vul dan hieronder alvast je gegevens in. Klik op de knop en laat ons weten met welke vlucht je gaat. Mocht je vlucht vertraagd of geannuleerd worden, én je hebt recht op compensatie, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding