Luchthaven vertraging

Zelf een claim indienen bij vluchtproblemen: wel of niet doen?

5 januari 2022

Daar sta je dan op de luchthaven: koffer ingecheckt en klaar om te gaan. Maar helaas, je vlucht vertrekt pas over enkele uren of zelfs helemaal niet meer. Dat is echt balen! Een vertraging of annulering zit je nooit op te wachten. Gelukkig heb je bij meer dan 2 uur vertraging al recht op verzorging en kun je in sommige gevallen gecompenseerd worden voor je verloren tijd. Dit doe je door een claim in te dienen bij de airline. Maar in veel gevallen zit de airline er niet op te wachten om deze sommen geld te moeten uitbetalen. Je kunt ervoor kiezen om zelf de strijd met de airline aan te gaan of je kunt onze hulp inschakelen en je claim indienen bij EUclaim. Lees in de blog waar je mee te maken krijgt als je zelf een claim indient bij de airline.

vliegtuig in een roze lucht

Heb je recht op compensatie?

Als je een vertraagde of geannuleerde vlucht hebt van of naar een Europese bestemming, dan is de kans groot dat je recht hebt op verzorging en compensatie. En deze compensatie kan oplopen tot wel € 600! Je begrijpt dat airlines niet staan te springen om dit uit te moeten betalen. Maar je hebt er wel recht op. Om te krijgen waar je recht op hebt moet je een claim indienen.

Alleen als er sprake is van overmacht hoeven airlines niet te betalen. Hierbij kun je denken aan weersomstandigheden, stakingen op de luchthaven of door de luchtverkeersleiding, een (medische) noodlanding of een bird strike. Stakingen van het eigen personeel, zieke personeelsleden of technische mankementen vallen wel binnen de invloedssfeer van de airline en zijn daarom ook geen overmacht.

Airlines proberen vaak overmacht te gebruiken om passagiers niet te compenseren. Maar hoe bewijs je dat er echt geen sprake is van overmacht? Het kan soms moeilijk zijn om te krijgen waar je recht op hebt als je er alleen voor staat en airlines weten dit ook.

Zelf je claim indienen bij vlucht vertraging of annulering

Je kunt er voor kiezen om het heft in eigen hand en een claim in te dienen als individu bij de airline. In sommige gevallen kun je een formulier hiervoor vinden op de website van de airline. Hierin deel je jouw gegevens en eventueel die van je medepassagiers (hier moet je wel een getekende machtiging voor hebben).

Soms verloopt dit prima, maar vaak proberen airlines onder hun verplichting uit te komen. Om dit als individu aan te vechten kan lastig zijn. Ergens recht op hebben en daadwerkelijk krijgen waar je recht op hebt blijken toch vaak twee verschillende dingen te zijn.

Waarom je claim indienen bij EUclaim?

Bij EUclaim vinden we dat dat niet kan. Als je recht hebt op compensatie dan moet je dat krijgen. Daarom strijden wij voor de rechten van vliegtuigpassagiers. Als je je claim indient bij ons sta je er niet alleen voor. Wij hebben een heel team klaar staan om jouw claim in behandeling te nemen. Onze unieke database geeft inzicht in de reden van de vertraging of annulering. Zo weten we ook of er daadwerkelijk sprake is van overmacht of dat de airline onder betaling uit probeert te komen. Betalen ze niet terwijl je wel recht hebt op compensatie? Dan gaan we voor jou naar de rechter. En het mooiste is dat het jou pas iets kost als wij succesvol jouw geld hebben kunnen ophalen bij de airline. Voor die tijd betaal je niks! Wij zetten altijd alles op alles om te zorgen dat jij krijgt waar je recht op hebt.

Vlucht vertraagd of geannuleerd? Dien je claim in

Als je een vluchtprobleem hebt gehad is het je recht om gecompenseerd te worden. Dit is in ieder geval in de vorm van verzorging, maar in sommige gevallen ook in de vorm van financiële compensatie voor verloren tijd. Om hier aanspraak op te maken moet je een claim indienen. Zit je niet te wachten op het gedoe en de administratieve rompslomp van zelf een claim indienen? Of heb je zelf een claim ingediend en is hij door de airline afgewezen? Dien dan je claim in bij EUclaim! Dan gaan wij er voor zorgen dat je krijgt waar je recht op hebt.

Geschreven door

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers. Bekend van RTL Nieuws, BNR en AD.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding