Wat is crosswind en wat betekent dat voor jou als passagier?

Niets is zo veranderlijk als het weer in ons mooie kikkerlandje! Slecht weer met harde wind heeft invloed op ons luchtverkeer. Crosswinds zijn daar een mooi voorbeeld van. Wat houdt een crosswind precies in? En wat voor invloed heeft een crosswind?

Crosswind landing

Wat betekent crosswind?

Vrij vertaald betekent crosswind ‘zijwind’ (of dwarswind), maar in de praktijk is crosswind een algemeen begrip waar ook ‘tegenwind’ en ‘wind in de rug’ onder vallen. Simpel gezegd is een crosswind elke wind die niet direct parallel gaat in de richting waarin je vliegt, vaart of rijdt.

Crosswinds in het vliegverkeer

Crosswinds hebben met name invloed op het stijgen en landen van een vliegtuig. In de meeste gevallen worden vliegtuigen naar een start of landingsbanen geleid, waarbij ze recht in de wind kunnen opstijgen of landen. Dit is de optimale windrichting. Uiteraard is het weer in Nederland niet te voorspelen, dus ook in het vliegverkeer moet een piloot kunnen landen met crosswinds. Er zijn daarbij verschillende mogelijkheden! De twee bekendste leggen we uit:

  • De-crab: het vliegtuig komt “zijdelings” aanvliegen met de neus in de wind en trekt recht wanneer het vliegtuig is geland.
  • Crab: lijkt op de de-crab variant alleen landt het vliegtuig in schuine stand en komt “crabbend” op de grond terecht.

De term crabbing komt voort uit de beweging die het vliegtuig maakt tijdens het landen. De naam is afgeleid van de zijwaartse beweging van de krab.

In de praktijk

Wat merk je nou in de praktijk van een crosswindlanding? Als je in het vliegtuig zit en je kijkt uit het raam, kun je wat gedesoriënteerd raken omdat de vleugel omhoog en naar beneden beweegt door de wind. Ook kun je de landingsbaan helemaal zien omdat het vliegtuig zijwaarts de landing inzet. Als het vliegtuig de landingsbaan raakt gebeurt dat eerst met de ene kant en dan met de andere kant van het landingsstel. Daardoor kan het voelen alsof je 2 keer landt.

Goed om te weten

Piloten worden opgeleid om in alle weersomstandigheden te vliegen. Crosswinds zijn daarin geen uitzondering. Onder geen beding zullen zij een landing inzetten die niet veilig is! Wanneer een crosswind hoger is dan windkracht 5 (maximaal 20 knopen), worden de vliegtuigen naar een andere baan gestuurd met minder crosswinds. Is de wind te sterk? Dan worden de toestellen zelfs aan de grond gehouden om de veiligheid te waarborgen.

Gedupeerd? Claim een vergoeding

Heb jij te maken gehad met storm en harde wind en ondervind je problemen met of tijdens je vlucht? Check hier of je een claim in kunt dienen!

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Drukte Schiphol: wat zijn je rechten en wanneer kun je claimen?
Volgende blogartikel
De historie van vliegveld Düsseldorf Airport (DUS)
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding