Vlucht gemist! Wat nu?

We vliegen steeds vaker naar verre bestemmingen. Helaas kun je niet altijd met een directe vlucht op je eindbestemming komen. Daarom werken veel vliegtuigmaatschappijen samen om jou zo snel mogelijk op je bestemming te krijgen. Maar een korte overstaptijd gecombineerd met een vertraging kan al snel resulteren in een gemiste vlucht. Wat zijn dan je rechten? We leggen het uit.

man in vliegtuigstoel uitkijkend over gangpad

Jouw recht op vergoeding bij een gemiste aansluiting

Wanneer je de aansluitende vlucht mist vanwege een vertraagde of geannuleerde voorafgaande vlucht heb je in sommige situaties recht op een vergoeding. Dit is vastgelegd in Europese Verordening 261/2004. Hiervoor is het van belang dat je vlucht onder deze wetgeving valt. Dat is het geval als:

Het is daarnaast van belang dat je met minimaal drie uur vertraging aankomt op je eindbestemming.

Toelichting: Vlieg je van San Francisco via New York naar Amsterdam en mis je de aansluiting? Dan heb je géén recht op vergoeding omdat je overstap buiten de EU plaatsvindt. Zou je overstap in Londen zijn dan heb je alleen recht op een vergoeding als de vlucht van San Francisco naar Londen met een Europese vliegtuigmaatschappij uitgevoerd wordt.

Er zijn nog een paar andere vuistregels die bepalen of je recht hebt op een vergoeding en hoe hoog die vergoeding dan is.

Ten eerste: Staan je vluchten in één boeking?

Als je een aansluitende vlucht mist is het van belang dat deze vluchten op elkaar zijn afgestemd qua vluchtschema. Daarom heb je alleen recht op een vergoeding als je een ticket hebt geboekt voor de gehele reis in één boeking. Boek je afzonderlijk twee losse vluchten dan wordt dit niet als één reis gezien. Elk vliegveld heeft een andere ‘minimal connection time’ dit is een minimale overstaptijd waarbij meestal rekening wordt gehouden als je 2 aansluitende vluchten boekt. Als de aansluiting hier heel dicht op zit kan een vertraging van ‘slechts’ 15 minuten op de eerste vlucht er al voor zorgen dat je de aansluiting mist.

Ten tweede: Heb ik recht op vergoeding als ik mijn vlucht mis door slecht weer?

Als je de aansluiting mist vanwege een buitengewone omstandigheid heb je geen recht op een vergoeding. Dit zijn namelijk omstandigheden waar de vliegtuigmaatschappij niks aan kan doen. Voorbeelden hiervan zijn: stakingen van derden (zoals de luchtverkeersleiding of de douane), terrorisme, noodlandingen en slecht weer.

Heb je de vlucht gemist vanwege een staking van het eigen personeel (piloten, cabinepersoneel) van de vliegtuigmaatschappij? Dan heb je wél recht op een vergoeding.

Ten derde: Heb ik recht op verzorging als ik mijn aansluitende vlucht mis?

Als vertraging op de eerste vlucht ervoor zorgt dat je de aansluitende vlucht mist heb je altijd recht op verzorging tijdens de vertraging. Je hebt ook recht op een vervangende vlucht. Bij verzorging kun je denken aan eten, drinken en zo nodig een hotelovernachting. Zeker bij vluchten met een aansluiting komt het regelmatig voor dat de vlucht naar je eindbestemming maar één of twee keer per dag wordt uitgevoerd.

De hoogte van de vergoeding

De hoogte van de vergoeding bij een gemiste aansluiting is vastgelegd in Verordening 261/2004. Dit is gebaseerd op de afstand van de vlucht en de aankomstvertraging.

Vlieg je binnen de EU dan heb je recht op:

Vlieg je van of naar een bestemming buiten de EU dan heb je recht op:

Je hebt alleen recht op een vergoeding als je meer dan drie uur later aankomt op je eindbestemming. Kom je met drie uur vertraging aan in Londen bijvoorbeeld en heb je nog genoeg tijd om je aansluiting naar Dubai te halen dan heb je dus geen recht op een vergoeding.

Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heb je recht op 50% van de vergoeding.

Gemiste aansluiting? EUclaim helpt!

Het verkrijgen van een vergoeding bij gemiste aansluiting is niet altijd even makkelijk. Voor elk vliegveld geldt er namelijk een minimale overstaptijd waar vliegtuigmaatschappijen rekening mee dienen te houden, maar dit zeker niet altijd doen. Ook kan het in het geval van een ‘codeshare’ lastig zijn om te bepalen welke vliegtuigmaatschappij je moet aanschrijven. Het komt geregeld voor dat een andere vliegtuigmaatschappij de vlucht uitvoert dan de vliegtuigmaatschappij waarbij je hebt geboekt.

EUclaim heeft toegang tot een database waarbij al deze gegevens verzamelt én nauwkeurig geanalyseerd worden.

Onze juristen weten daardoor precies waar het fout is gegaan en wie hiervoor verantwoordelijk was. Wij nemen het hele claimproces voor je uit handen en zorgen ervoor dat je krijgt waar je recht op hebt.

Heb jij jouw vlucht gemist?

Je hebt mogelijk recht op een vergoeding bij meer dan drie uur aankomstvertraging. Controleer eenvoudig of jij recht hebt.

Vorig blogartikel
Vlucht geannuleerd! Wat nu?
Volgende blogartikel
Trend in reizen: De verrassingsreis!

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel