Vlucht geannuleerd door storm: Wat zijn je rechten?

In Nederland hebben we regelmatig te maken met onstuimig weer en dit heeft vaak grote gevolgen voor het vliegverkeer. Bij een storm komt het helaas regelmatig voor dat je vlucht met lange vertraging vertrekt of dat deze zelfs wordt geannuleerd. Wat zijn nu precies je rechten bij vluchtvertragingen of annuleringen door storm?

Een flinke wind over het weiland

Wat zijn mijn rechten als mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd door weersomstandigheden?

Storm is volgens Verordening 261/2004 een buitengewone omstandigheid, waardoor je helaas geen recht hebt op een vergoeding voor het tijdsverlies bij een vluchtvertraging of annulering. Een buitengewone omstandigheid is een situatie waar de vliegtuigmaatschappij geen invloed op heeft. Gelukkig heb je wel recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, een hotelovernachting en een vervangende vlucht.

Voor de duidelijkheid zetten we je rechten bij een lange vertraging of annulering door storm hieronder op een rijtje:

Wanneer je het vermoeden hebt dat je vlucht niet vertraagd of geannuleerd is vanwege het weer, kun je dit eenvoudig checken in onze calculator. Wij geven je direct advies over je rechten.

Vorig blogartikel
De vakantietrends voor 2017
Volgende blogartikel
Van Fashion week tot de Classic Car show; Londen in februari

6
Geef een reactie

3 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Maroesjka van Ree

Het vliegveld in alicante werdt afgelopen zondag voor 24 uur gesloten ivm de storm, dit was ivm instortingsgevaar door de brand een week daarvoor. Er gingen op dat moment nog wel vluchten uit bv valencia, onze vlucht werdt omgeboekt naar valencia waar we op eigen houtje naar toe moesten die vlucht zou 2 uur later gaan, op het moment dat we gingen boarden werdt deze vlucht uitgesteld, andere vliegtuigen stegen nog wel op, uiteindelijk hadden we meer dan 36 uur vertraging, naar mijn mening is de eerste oorzaak de brand een week daarvoor, was die er niet geweest hadden we… Lees meer

EUclaim

Ik begrijp dat dit een hele vervelende situatie was Maroesjka! Helaas zijn de vluchtproblemen die ontstaan zijn door de brand op Alicante een buitengewone omstandigheid. Je hebt een vervangende vlucht gekregen die vanaf Valencia vertrok. Mocht je extra kosten hebben moeten maken vanwege de wijzing van de luchthaven en de annulering kun je terecht bij onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl.

^Jasmijn

Maud

Als je vlucht door het weer vertraagd is met meer dan 5 uur waardoor je er voor kiest niet meer te reizen, heb je dan recht op een vergoeding?

EUclaim

Hoi Maud,

Helaas heb je bij vertraging door slecht weer geen recht op een vergoeding. Als je bij 5 uur vertrekvertraging afziet van je reis, heb je echter wel recht op teruggave ticket. Als je een vluchtnummer voor mij hebt dan kijk ik graag even voor je na hoelang de vertraging precies was.

~Jasmijn

Sander

En als de vlucht pro actief (een dag van tevoren) al geannuleerd is? Dan is het toch geen overnacht meer te noemen?

EUclaim

Hoi Sander,

Als je vlucht geannuleerd is ivm de storm is dat helaas wel mogelijk. De luchtverkeersleiding moet beperkingen doorvoeren om het verkeer zo draaiend mogelijk te houden, daar hoort ook proactief vluchten annuleren bij.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.

~Jasmijn

Vragen? Chat of bel