Wat zijn mijn rechten als mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd door weersomstandigheden?
22 februari 2017
Storm is volgens Verordening 261/2004 een buitengewone omstandigheid, waardoor je helaas geen recht hebt op een vergoeding voor het tijdsverlies bij een vluchtvertraging of annulering. Een buitengewone omstandigheid is een situatie waar de vliegtuigmaatschappij geen invloed op heeft. Gelukkig heb je wel recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, een hotelovernachting en een vervangende vlucht.
Voor de duidelijkheid zetten we je rechten bij een lange vertraging of annulering door storm hieronder op een rijtje:
Vanaf twee uur vertraging heb je recht op verzorging in de vorm van maaltijden en drinken. Als de luchtvaartmaatschappij geen vouchers aanbiedt, bewaar dan goed je bonnetjes. Deze kun je achteraf declareren. Let wel: de maaltijden en drankjes moeten in redelijke verhouding zijn met de wachttijd.
Je hebt recht op een hotelaccommodatie voor een of meer nachten als je vertraging zo lang oploopt dat dit noodzakelijk wordt. De luchtvaartmaatschappij is hiervoor verantwoordelijk en is verplicht dit voor je te regelen, evenals vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie.
Je mag twee gratis telefoongesprekken voeren.
Bij annulering heb je recht op terugbetaling van jouw niet gebruikte vliegticket of op een nieuwe vlucht onder voor jouw bevredigende voorwaarden. Tijdens het wachten op een latere vlucht heb je vanzelfsprekend ook recht op voldoende verzorging in de vorm van eten en drinken.
De luchtvaartmaatschappij is verplicht om je over je rechten te informeren.
Wanneer je het vermoeden hebt dat je vlucht niet vertraagd of geannuleerd is vanwege het weer, kun je dit eenvoudig checken in onze calculator. Wij geven je direct advies over je rechten.
Extra kosten gemaakt door vluchtproblemen?
Was jouw vlucht vertraagd of geannuleerd vanwege slecht weer? Heb je hierdoor extra kosten moeten maken? Wij helpen je graag bij het terugkrijgen van deze kosten!
Het vliegveld in alicante werdt afgelopen zondag voor 24 uur gesloten ivm de storm, dit was ivm instortingsgevaar door de brand een week daarvoor. Er gingen op dat moment nog wel vluchten uit bv valencia, onze vlucht werdt omgeboekt naar valencia waar we op eigen houtje naar toe moesten die vlucht zou 2 uur later gaan, op het moment dat we gingen boarden werdt deze vlucht uitgesteld, andere vliegtuigen stegen nog wel op, uiteindelijk hadden we meer dan 36 uur vertraging, naar mijn mening is de eerste oorzaak de brand een week daarvoor, was die er niet geweest hadden we sochtends gewoon vanaf alicante kunnen vliegen. Mvg m van ree
Ik begrijp dat dit een hele vervelende situatie was Maroesjka! Helaas zijn de vluchtproblemen die ontstaan zijn door de brand op Alicante een buitengewone omstandigheid. Je hebt een vervangende vlucht gekregen die vanaf Valencia vertrok. Mocht je extra kosten hebben moeten maken vanwege de wijzing van de luchthaven en de annulering kun je terecht bij onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl.
^Jasmijn
Maud
6 jaren geleden
Als je vlucht door het weer vertraagd is met meer dan 5 uur waardoor je er voor kiest niet meer te reizen, heb je dan recht op een vergoeding?
Helaas heb je bij vertraging door slecht weer geen recht op een vergoeding. Als je bij 5 uur vertrekvertraging afziet van je reis, heb je echter wel recht op teruggave ticket. Als je een vluchtnummer voor mij hebt dan kijk ik graag even voor je na hoelang de vertraging precies was.
~Jasmijn
Sander
6 jaren geleden
En als de vlucht pro actief (een dag van tevoren) al geannuleerd is? Dan is het toch geen overnacht meer te noemen?
Als je vlucht geannuleerd is ivm de storm is dat helaas wel mogelijk. De luchtverkeersleiding moet beperkingen doorvoeren om het verkeer zo draaiend mogelijk te houden, daar hoort ook proactief vluchten annuleren bij.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.
Wij zullen uw bericht binnen drie werkdagen beantwoorden.
Welkom bij Euclaim
Was het eigenlijk de bedoeling om naar Miss Casey te gaan? Dat kan kloppen.
Miss Casey is tegenwoordig onderdeel van EUclaim.
Alle informatie over uw rechten bij problemen rondom uw vlucht of bagage kunt u vinden op EUclaim.nl
Bent u een bestaande klant van Miss Casey, dan kunt u gewoon inloggen met de gegevens die bij u bekend zijn.
Vragen over uw claim bij Miss Casey? Neem dan gerust contact op met onze customer care via 088-0066466 of
customercare@euclaim.nl
EUclaim maakt op haar website gebruik van cookies. Omdat wij uw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoek(en) aan onze website willen verbeteren, vindt EUclaim het belangrijk dat u weet hoe en waarom wij cookies gebruiken.
Op EUclaim maken we gebruik van functionele, analytische en trackingcookies.
Op EUclaim gebruiken we:
Functionele cookies.Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Voorbeelden hiervan zijn cookies voor het inloggen in uw online dossier en voor het chatten met onze medewerkers.
Analytische cookies.Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals u de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.
Trackingcookies.Deze cookies worden door derden gebruikt om op basis van eerdere interacties aangepaste advertenties van EUclaim op websites van derden te laten zien.
EUclaim maakt op haar website gebruik van cookies. Omdat wij uw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoek(en) aan onze website willen verbeteren, vindt EUclaim het belangrijk dat u weet hoe en waarom wij cookies gebruiken.
Wat zijn cookies?
Cookies zijn kleine, eenvoudige tekstbestandjes die uw computer of mobiele apparaat via onze website opslaat wanneer u onze website bezoek. Door middel van cookies kan de website speciaal op uw voorkeuren worden ingesteld en kan EUclaim zien hoe de website wordt gebruikt. Cookies zijn niet schadelijk voor uw computer. Tevens worden cookies door EUclaim gebruikt voor marketingdoeleinden.
Als u niet wilt dat websites cookies op uw computer kunnen opslaan, pas dan de browserinstellingen van uw pc aan. U krijgt dan een waarschuwing voordat er cookies worden geplaatst. U kunt de instellingen ook dusdanig aanpassen dat uw browser alle cookies of alleen de cookies van derde partijen weigert.
U kunt cookies die al geplaatst zijn bovendien verwijderen. Let erop dat de instellingen apart voor elke browser, apparaat en computer die u gebruikt aangepast moeten worden. Wij willen u erop attenderen dat als u geen gebruik wilt maken van cookies, wij u helaas niet kunnen garanderen dat onze website goed werkt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat enkele functies verloren gaan of dat u bepaalde pagina’s zelfs helemaal niet meer kunt zien. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Klik op één van de onderstaande iconen om direct naar de handleiding van uw browser te gaan of raadpleeg indien nodig de helpfunctie van uw browser. Ook kunt u permanente cookies verwijderen. Hieronder kunt u de handleiding hieromtrent raadplegen:
Via onze website worden ook cookies van derden geplaatst. Op het gebruik van cookies door andere bedrijven is het privacy- en cookiebeleid van het desbetreffende bedrijf van toepassing.
Welke cookies worden door EUclaim gebruikt en hoe lang worden deze opgeslagen?
EUclaim maakt gebruik van diverse soorten cookies. Hieronder treft u zowel een kort als een uitgebreid overzicht aan.
Kort overzicht
Functionele cookies: functionele cookies zorgen ervoor dat de website van EUclaim zo goed mogelijk functioneert. Zo worden uw browserinstellingen opgeslagen, zodat u onze website kunt bekijken, kunt inloggen in uw online dossier, uw inloggegevens kunt opslaan, kunt chatten met onze medewerkers en wij mogelijke problemen met onze website kunnen signaleren en oplossen.
Analytische cookies: middels analytische cookies verzamelt EUclaim statistieken over het gebruik van haar website. Deze statistieken geven EUclaim onder meer inzicht in de frequentie waarin haar website wordt bezocht en op welke punten EUclaim haar website kan verbeteren. Door middel van analytische cookies zorgt EUclaim ervoor dat haarwebsite voortdurend geoptimaliseerd kan worden. De volgende gegevens worden in dit verband onder andere opgeslagen:
uw IP-adres;
de Technische kenmerken zoals de browser die u gebruikt (Chrome, Internet Explorer of Firefox),de resolutie van uw computerscherm en het apparaat dat u gebruikt;
vanaf welke pagina u op de website bent gekomen;
wanneer en hoe lang u de website van EUclaim bezoekt of u uw online dossier gebruikt;
welke pagina’s u bezoekt op onze website.
Tracking cookies: Deze cookies worden door derden gebruikt om op basis van eerdere interacties aangepaste advertenties van EUclaim op websites van derden te laten zien.
Door middel van sommige cookies worden persoonsgegevens verwerkt. In het privacy statement van EUclaim vindt u meer informatie over hoe EUclaim met uw gegevens omgaat.
Slotopmerkingen
Wij zullen deze cookieverklaring aanpassen wanneer de website of de (wettelijke) regels rondom cookies wijzigen.
Indien u vragen heeft over deze cookieverklaring, kunt u contact met ons opnemen via info@euclaim.nl.
Dit cookiebeleid is laatstelijk gewijzigd op 5 februari 2018.
Sorry, wij bieden geen ondersteuning voor Internet Explorer
Om veiligheidsredenen biedt onze website niet langer ondersteuning voor Internet Explorer. Microsoft onderhoudt niet langer de beveiligingsupdates van Internet Explorer en daarom is het niet meer veilig om online te gaan met Internet Explorer. Meer informatie kunt u hier vinden. Download een geschikte browser als Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Brave of Google Chrome in de onderstaande buttons:
Het vliegveld in alicante werdt afgelopen zondag voor 24 uur gesloten ivm de storm, dit was ivm instortingsgevaar door de brand een week daarvoor. Er gingen op dat moment nog wel vluchten uit bv valencia, onze vlucht werdt omgeboekt naar valencia waar we op eigen houtje naar toe moesten die vlucht zou 2 uur later gaan, op het moment dat we gingen boarden werdt deze vlucht uitgesteld, andere vliegtuigen stegen nog wel op, uiteindelijk hadden we meer dan 36 uur vertraging, naar mijn mening is de eerste oorzaak de brand een week daarvoor, was die er niet geweest hadden we sochtends gewoon vanaf alicante kunnen vliegen. Mvg m van ree
Ik begrijp dat dit een hele vervelende situatie was Maroesjka! Helaas zijn de vluchtproblemen die ontstaan zijn door de brand op Alicante een buitengewone omstandigheid. Je hebt een vervangende vlucht gekregen die vanaf Valencia vertrok. Mocht je extra kosten hebben moeten maken vanwege de wijzing van de luchthaven en de annulering kun je terecht bij onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl.
^Jasmijn
Als je vlucht door het weer vertraagd is met meer dan 5 uur waardoor je er voor kiest niet meer te reizen, heb je dan recht op een vergoeding?
Hoi Maud,
Helaas heb je bij vertraging door slecht weer geen recht op een vergoeding. Als je bij 5 uur vertrekvertraging afziet van je reis, heb je echter wel recht op teruggave ticket. Als je een vluchtnummer voor mij hebt dan kijk ik graag even voor je na hoelang de vertraging precies was.
~Jasmijn
En als de vlucht pro actief (een dag van tevoren) al geannuleerd is? Dan is het toch geen overnacht meer te noemen?
Hoi Sander,
Als je vlucht geannuleerd is ivm de storm is dat helaas wel mogelijk. De luchtverkeersleiding moet beperkingen doorvoeren om het verkeer zo draaiend mogelijk te houden, daar hoort ook proactief vluchten annuleren bij.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.
~Jasmijn