Vliegtuig geweest in een vorig leven ?

Vliegtuigen vliegen vele jaren achtereen, maar er komt een moment dat ze niet meer economisch zijn. De economische levensduur is per sector verschillend. Zo worden afgedankte passagiersvliegtuigen omgebouwd naar vrachtvliegtuigen of soms omgebouwd tot een Business VIP toestel. Maar als ook deze sectoren de toestellen niet kunnen gebruiken,….wat gebeurt er dan?

De kans is groot dat het recyclede aluminium van een vliegtuig zijn leven doorzet als een blikje cola. Voordat dit gebeurt kopen bedrijven deze oude vliegtuigen op. Alle bruikbare onderdelen worden gedemonteerd, opnieuw gecertificeerd en als reserve onderdelen teruggebracht in de markt. Het resterende materiaal van de toestellen wordt gesorteerd en aangeboden in metaal recycling programma’s,………en dit kan zomaar het blikje cola zijn die je vandaag hebt gedronken.

Het recyclen van vliegtuigen gaat tegenwoordig in een sneltreinvaart. Waar vroeger slechts 50% van een vliegtuig werd hergebruikt, wordt tegenwoordig al 80% hergebruikt. Deze ontwikkeling gaat zover dat bij het ontwerpen van nieuwe vliegtuigen zoals de B787 en de Airbus 350 al wordt nagedacht over hoe het materiaal kan worden hergebruikt nadat het toestel is afgeschreven. Het “carbon fiber” waarvan nieuwe toestellen wordt gemaakt is nu zo ontwikkeld dat het na de levensduur weer te gebruiken is voor onderdelen op andere vliegtuigen.

Een mooie en verantwoorde ontwikkeling in de luchtvaart!

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Luchthavens Nederland en Engeland last van dichte mist
Volgende blogartikel
Dreigende staking van Europese ATC Vakbonden
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Gecontroleerd door

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers. Bekend van nu.nl, NOS, Volkskrant, Telegraaf, AD en Parool.

Meer over Paul
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding