Vrouw op luchthaven - EUclaim

Duizenden passagiers langdurig vertraagd door keten aan vertragingen TUI

13 december 2022

Je wilt graag vliegen, maar vraagt je af of je wel in een vliegtuigstoel past. Waar moet je rekening mee houden als je twijfelt of je te dik bent voor een vliegtuigstoel?

Pas ik in een vliegtuigstoel - vliegen met overgewicht

Breedte vliegtuigstoel niet berekend op maat 52

Je gaat binnenkort vliegen. Natuurlijk weet je dat je niet heel veel ruimte hebt in een vliegtuig. Bij de meeste airlines kun je wel extra beenruimte bijboeken. Maar wat als bij jou de extra gewenste ruimte niet in de lengte zit, maar in de breedte?

De gemiddelde ruimte die je in het vliegtuig hebt is door de jaren heen alleen maar afgenomen. De gemiddelde breedte van de vliegtuigstoel (van het middelste punt van de armleuning tot het middelste van de volgende armleuning) bedraagt 43 centimeter. In sommige gevallen, zoals in grote vliegtuigen die voor intercontinentale vluchten worden ingezet, is de vliegtuigstoel 46 centimeter.

Dat betekent dat de vliegtuigstoel nog prima past tot damesmaat 40 tot 42, maar dat je bij grotere maten er niet aan ontkomt je buurman of buurvrouw te raken. Tot welke maat je in een vliegtuigstoel past, is afhankelijk van jouw lichaamsbouw.

Extra stoel boeken bij de airline

Mensen worden gemiddeld gezien steeds groter en zwaarder. Je bent niet de enige die zich niet in een vliegtuigstoeltje kan wurmen. Hoe airlines omgaan met mensen met overgewicht verschilt per airline. Je kunt een extra stoel bijboeken als je meer ruimte nodig hebt dan de standaard vliegtuigstoel. Veel airlines geven een korting van zo’n 25% op de tweede stoel.

De regels die bepalen wanneer een tweede stoel nodig is zijn verschillend. Sommige airlines hebben geen standaard regels voor mensen die niet in een vliegtuigstoel passen. Zij raden alleen aan om een extra stoel te boeken, maar verplichten het niet.

Andere airlines haneren het criterium, dat als de armleuning niet meer naar boven of naar beneden kan, je dan niet in de vliegtuigstoel past. Of als de standaard gordel niet omgaat en je een verlengstuk nodig hebt. Krijg je de gordel niet dicht? Dan ben je verplicht een tweede stoel bij te boeken.

Wil je weten hoe het zit met de regels van de airline waarmee je vliegt? Zoek dan even tussen de kleine lettertjes of neem vooraf contact op.

Ik pas niet in een vliegtuigstoel, en nu?

Één troost, je hoeft niet bang te zijn dat je niet mee kunt vliegen als je niet in een vliegtuigstoel past. In de geschiedenis van EUclaim hebben we het nog niet meegemaakt dat passagiers geweigerd zijn vanwege hun (over)gewicht of omvang. Er valt altijd wel een mouw aan te passen. Als het vliegtuig niet volgeboekt is, kun je vaak wel een stoel krijgen met niemand naast je. Is dat niet het geval, dan wordt het proppen. Maar ze zullen je niet laten staan.

Overschrijding maximaal toegestaan gewicht vliegtuig kan problemen geven

Een ander nadeel van overgewicht en vliegen waar je misschien niet direct aan gedacht hebt, is dat de capaciteit van een vliegtuig is berekend op een bepaald gewicht. Het maximaal voorgeschreven gewicht mag niet overschreden worden om de veiligheid te kunnen garanderen. Op populaire vluchtroutes zul je hier geen last van hebben. Deze vluchten zijn meestal met grotere toestellen en hebben voldoende marge. Vandaar dat jij zelf niet op de weegschaal hoeft te gaan staan voordat je het vliegtuig instapt.

Alleen je bagage wordt gewogen. Het gewicht van jouw bagage bepaalt wat je betaalt aan afhandelingskosten, maar wordt niet meegenomen in de totale berekening van de capaciteit van het vliegtuig. Er wordt uitgegaan van een gemiddeld bagagegewicht van 17kg per persoon.

Airlines hanteren de rekenmodellen van EASA (European Aviation Safety Agency) om te berekenen hoeveel personen zij mogen vervoeren. Daarbij wordt gerekend met een gemiddeld gewicht van 88 kg voor een man, 70kg voor een vrouw en 35kg voor een kind.

Kies je voor een regionale vlucht in een klein toestel, dan kan jouw gewicht wel uitmaken. Zo stortte in 2003 een Beachcraft 1900D in Charlotte (Verenigde Staten) neer vanwege het overgewicht van de passagiers. De 19 passagiers en 2 bemanningsleden kwamen om.

Pas als het verwachtte gewicht veel hoger ligt dan de gewichten van EASA, zoals bij militaire vluchten met zware uitrustig of korte afstandsvluchten in kleine toestellen, zullen de individuele gewichten van belang zijn en kan er alsnog een personenweegschaal aan te pas komen.

Dubbele stoel, dubbel claimen

Heeft jouw vlucht een lange vertraging of is deze geannuleerd? Dan heb je in veel gevallen recht op een vergoeding. Of je recht hebt op een vergoeding, kun je controleren op basis van jouw vluchtnummer.

Maar hoe zit het als je een dubbele stoel hebt moeten boeken, omdat je niet in een standaard vliegtuigstoel past, of omdat je het gewoon lekker vindt om meer ruimte te hebben? Dat is een grijs gebied. In principe gaat het om één persoon, maar je hebt wel twee tickets gekocht.

Airlines voeren bij claims voor baby’s regelmatig het argument op, dat voor deze personen niet geclaimd kan worden, omdat de baby geen eigen vliegticket heeft. EUclaim voert diverse rechtszaken voor passagiers die twee stoelen hebben geboekt. Immers zijn er twee tickets. Maar of de rechter een dubbele vergoeding ook toewijst, dat is afwachten. Geef het in elk geval bij ons aan als je een claim indient, dat je een dubbele stoel hebt geboekt.

Ook claimen?

Moet jouw vlucht nog vertrekken en wil je jouw vergoeding niet missen? Geef dan alvast jouw vluchtdatum en vluchtnummer aan ons door. We sturen je dan een mailtje op het moment dat blijkt dat je een claim kunt indienen met jouw vlucht.

0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments