Vertraging door storing op het vliegveld

Een stroomstoring bij de luchtverkeersleiding, geknapte waterleidingen in de bagagehal of een inchecksysteem die niet werkt, dit soort storingen komen helaas weleens voor en hebben vaak een grote impact op het vliegverkeer. In dit soort situaties krijgen passagiers te maken met annuleringen of langdurige vertragingen. Wat zijn je rechten als het vliegveld te maken krijgt met een grote storing? We leggen het uit.

departures airport check-in area

Storing op het vliegveld is een buitengewone omstandigheid

De meeste storingen die plaatsvinden op het vliegveld vinden plaats in de energievoorziening of systemen die de luchthaven draaiende houden. Ook in de luchtverkeerstoren kunnen storingen in de systemen ontstaan waardoor het vliegverkeer gehinderd wordt. Dit zijn allemaal voorbeelden van buitengewone omstandigheden. De vliegtuigmaatschappij is immers niet verantwoordelijk voor de storingen in de stroomvoorziening van de luchthaven. Wanneer in zulke gevallen je vlucht geannuleerd wordt of een flinke vertraging oploopt heb je geen recht op een vergoeding. Je hebt wel recht op een vervangende vlucht of teruggave van de ticketprijs.

Storing in een systeem van de vliegtuigmaatschappij

Wanneer het inchecksysteem of een ICT-storing plaatsvindt bij een specifieke vliegtuigmaatschappij is deze natuurlijk wel verantwoordelijk voor de gevolgen die de storing op de vluchten heeft. Wordt dan je vlucht geannuleerd, dan heb je recht op een vergoeding tot €600 per persoon. Je hebt ook recht op een vervangende vlucht of teruggave van de ticketprijs. Daarnaast heb je recht op verzorging. De vliegtuigmaatschappij moet je vouchers aanbieden voor eten en drinken én, zo nodig, een hotel regelen.

Storingen op vliegvelden door de jaren heen

Alleen in 2018 al, kampte Schiphol Airport met drie grote storingen waar het vliegverkeer door gehinderd werd. Twee storingen vonden plaats in de luchtverkeerstoren en één storing op de luchthaven zelf. Ook vliegtuigmaatschappijen hebben regelmatig met storingen te maken, zo hadden KLM en British Airways in 2018 te maken met een storing in het check-in systeem en kregen vliegtuigmaatschappijen British Airways, United Airlines en Delta Airlines in 2017 meerdere keren te maken met een systeemstoring.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Welke stad heeft de meeste vliegvelden?
Volgende blogartikel
Tips voor een lange vlucht
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel