Mijn claim is overgedragen aan de juridische afdeling, wat houdt dit in?

Wanneer je een claim indient bij EUclaim hopen wij altijd deze snel te kunnen afhandelen zodat jij je vergoeding krijgt. Helaas komt het geregeld voor dat de vliegtuigmaatschappij herhaaldelijk weigert deze vergoeding te betalen. In dit geval komt je claim bij onze juridische afdeling terecht. Juridische procedures kunnen soms langer duren dan gehoopt en daarbij moeten we soms behoorlijk wat geduld vragen van de passagiers. Ook als jouw claim juridisch wordt blijft dit geheel op basis van no cure, no pay. Je loopt dus geen extra risico als passagier. Je kunt de status van jouw claim altijd volgen in je online dossier maar we geven graag wat extra inzicht in het juridisch proces bij EUclaim.

juridisch proces bij EUclaim in stappen uitgelegd

Wanneer en waarom wordt een claim ‘juridisch’?

In eerste instantie worden al onze claims behandeld bij de claimdesk. Zij gaan samen met onze Flight Intelligence afdeling de vlucht onderzoeken en sturen brieven naar de vliegtuigmaatschappij. Ze sturen maximaal drie brieven. De vliegtuigmaatschappij heeft op elke brief een wettelijke reactietijd van drie weken. Als de vliegtuigmaatschappij hier niet of negatief op reageert wordt de claim uiteindelijk overgedragen aan onze juridische afdeling. We leggen het verdere proces nu uit in verschillende stappen.

De voorbereidende fase (pre-legal check)

Als je claim bij de juridische afdeling terecht komt, gaan zij eerst een juridisch onderzoek (1) doen. Er moet eerst gekeken worden of alle documenten compleet zijn. Dan wordt er gekeken of de claim juridisch aangepakt kan worden. Dit is een vraag waar onze juristen zich eerst over moeten buigen. Er wordt dan gekeken naar soortgelijke claims en de laatste jurisprudentie (uitspraken van de rechter) over het betreffende onderwerp. Ook wordt er gekeken bij welke rechtbank de procedure gestart moet worden.

Diepte onderzoek vlucht en start procedure

Vervolgens wordt er door onze Flight Intelligence afdeling nog een laatste complete vlucht check gedaan. Hier wordt gekeken of al het bewijs klopt en er daadwerkelijk geen sprake was van een buitengewone omstandigheid. Daarna moet er gekeken worden of er een dagvaarding geschreven en ingediend moet worden of dat we overgaan tot een small claims procedure.

Dagvaarding en Small claims procedure

Er zijn twee soorten procedures die onze juristen kunnen starten. Een dagvaardingsprocedure wordt gestart tegen vliegtuigmaatschappijen die een kantoor in Nederland hebben, zoals KLM. Er wordt dan door middel van een deurwaarder een dagvaarding uitgestuurd die fysiek aan de vliegtuigmaatschappij overhandigd moet worden. Een small claims procedure wordt gestart tegen Europese vliegtuigmaatschappijen die geen kantoor in Nederland hebben, zoals Ryanair, waarbij het om Europese passagiers gaat. Over de duur van de twee procedures is moeilijk iets te zeggen, maar over het algemeen duurt een dagvaardingsprocedure langer dan een small claims procedure.

Het verloop van een dagvaardingsprocedure

Op het moment dat er besloten wordt tot een dagvaardingsprocedure over te gaan, gaat onze juridische afdeling de dagvaarding schrijven (2). De dagvaarding wordt door een tweede jurist gecontroleerd omdat een juridische procedure maar één keer gestart kan worden. Deze dagvaarding wordt vervolgens overgedragen aan de deurwaarder die deze aan de vliegtuigmaatschappij moet overhandigen. Dan wordt de dagvaarding ingediend bij de rechtbank (3). Nu gaat de procedure pas écht beginnen. De vliegtuigmaatschappij heeft nu de tijd om te reageren op de dagvaarding. Hierop mag ook nog uitstel gevraagd worden. Het kan ook voorkomen dat de wederpartij twijfelt aan de bevoegdheid van de rechtbank (4). Wij mogen hier dan op reageren en aangeven waarom de rechter wel bevoegd is (5). Dan moet de rechter hier eerst een besluit over nemen. Dit heet een tussenvonnis (6). Als de rechtbank niet bevoegd is eindigt de procedure hier. Als deze wel bevoegd is gaat de procedure verder.

De reactie van de vliegtuigmaatschappij op de dagvaarding heet een conclusie van antwoord (7). Nu moeten onze juristen hier weer op reageren. Ook zij mogen hier uitstel voor aanvragen. De reactie van onze kant heet een conclusie van repliek (8). Uiteindelijk heeft de vliegtuigmaatschappij nog één mogelijkheid om hierop te reageren. Dit heet een conclusie van dupliek (9). In principe mogen zij als laatste reageren, behalve als ze bewijsstukken (producties) toevoegen aan het dupliek. In dat geval mogen wij kort reageren door middel van een akte (10). Als deze verstuurd is (11) aan de wederpartij en de rechtbank wachten we op het vonnis van de rechter.

Op elk moment in het dagvaardingsproces kan er door ons of de vliegtuigmaatschappij pleidooi aangevraagd worden. Dit is een mondelinge toelichting voor de rechter, ook wel hoorzitting genoemd. Na het pleidooi wachten we het vonnis van de rechtbank af (12). Dit vonnis komt altijd schriftelijk bij ons binnen (13). Er kan bij de procedures die wij starten nooit in beroep worden gegaan tegen de uitspraak van de rechter. Het vonnis is dus definitief.

Het verloop van een small claims procedure

Een small claims procedure is in de voorbereidende fase (1) precies hetzelfde als een dagvaardingsprocedure. Als de juridische weg duidelijk is en er geen bezwaren van onze Flight Intelligence afdeling zijn, wordt het verzoekschrift door onze juristen opgesteld (2), gecontroleerd en ingediend (3). Dit kun je zien als het indienen van een aanklacht tegen de vliegtuigmaatschappij.

Als het verzoekschrift is ingediend, heeft de wederpartij de tijd om hierop te reageren. Ook bij deze procedure kan de vliegtuigmaatschappij aangeven dat ze denken dat de rechtbank niet bevoegd is. Dit heet een incidentiele conclusie (4). Wij mogen hier op reageren (5) om aan te geven waarom de rechter wel bevoegd zou zijn. De rechtbank moet zich daarna buigen over de zaak wat leidt tot een tussenvonnis (6). Als de rechter zichzelf bevoegd vindt, gaat de procedure verder en reageert de vliegtuigmaatschappij met een conclusie van antwoord (7). Dit noemen we in een small claims procedure ook wel het verweerschrift. Hierna wordt de beschikking (8), ook bekend als vonnis, wordt afgewacht van de rechtbank. Ook in de small claims procedures mag om uitstel gevraagd worden door zowel ons als de wederpartij. De rechtbank mag ook uitstel meedelen aan beide partijen, ook dit komt geregeld voor.

Ook in een small claims procedure kan er op elk moment door beide partijen pleidooi aangevraagd worden. In dit geval wordt ook hier de zaak besloten en komen er geen schriftelijke reacties meer. De rechtbank levert achteraf schriftelijk de beschikking (vonnis) aan (9).

Claims die ‘on-hold’ staan

Het kan zijn dat we jouw claim tijdelijk ‘on hold’ zetten. Bij deze claims wachten we nog op een uitspraak van de rechter in een soortgelijke zaak. Als het om nieuwe situaties gaat waar nog niet eerder een uitspraak over is gedaan, zijn wij verplicht eerst het vonnis af te wachten van één procedure over dit onderwerp. Dit is wettelijk vastgelegd om zo de rechtbank niet onnodig te belasten.

Het hoge succespercentage van EUclaim

Onze juristen werken nauw samen met onze Flight Intelligence afdeling die gebruik maakt van de Lennoc database, waardoor wij qua bewijslast sterk staan in juridische procedures. Ons succespercentage van 97 procent komt mede door deze data en kennis van Verordening 261/2004. Op basis van no cure, no pay neemt ons team bij EUclaim al het lastige werk uit handen en zorgen wij er voor dat u krijgt waar u recht op heeft.

Heb je nog vragen over het juridische proces bij EUclaim? Laat een reactie achter of neem contact met ons op.

Vorig blogartikel
Staking van het cabinepersoneel, waar heb je recht op?
Volgende blogartikel
Vliegensvlug naar de wintersport? Hier moet je naartoe!

2
Geef een reactie

1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Nathalie

Kunnen jullie ook zien bij welke stap in een juridische procedure een claim ligt? Ik vind het namelijk erg lang duren voor er meer duidelijkheid is over mijn claim.

Vragen? Chat of bel