Hoe stijgt een vliegtuig op?

Voor het antwoord op deze vraag concentreer ik even voornamelijk op commerciële vliegtuigen die we kennen uit de burgerluchtvaart.

De lucht die langs de vleugels stroomt zorgt voor een lift. De kracht van de lift hangt samen met het vleugeloppervlak en de snelheid waarmee de lucht langs de vleugels stroomt. De oppervlakte/draagkracht van de vleugels worden voor de start verhoogd door het uitschuiven van de flaps en slats aan de vleugels. Daarnaast zijn ook andere factoren van belang die de liftkracht bepalen, zoals de temperatuur, hoogte van de landingsbaan en het gewicht van het toestel.

 Hoe vliegt een vliegtuig?

De snelheid waarbij een vliegtuig kan opstijgen is niet de grondsnelheid, maar de snelheid waarmee de lucht over de vleugels stroomt. Daarbij hebben bovenstaande factoren ook invloed op de benodigde snelheid. Vliegtuigen stijgen dan ook het beste op tegen de wind in.

Bijvoorbeeld: Een toestel stijgt op als de lucht met 300 km/h over de vleugels stroomt. Als de wind met 50km/h op de neus blaast van het toestel, dan moet het toestel een grondsnelheid creëren van 250km/h om voldoende lift te hebben voor het stijgen.

Tijdens de start zijn er verschillende keuze momenten voor de cockpit crew. Hieronder stapsgewijs een start van een vliegtuig.

1. Toestemming vragen voor de start

Voordat de vlucht vertrekt hebben de Gezagvoerder en de First Officer met elkaar afgesproken wie er vliegt en wie navigatie, communicatie en de instrumenten in de gaten houdt. Bij het naderen van de startbaan wordt toestemming gevraagd aan de luchtverkeersleiding de landingsbaan op te taxiën en vervolgens toestemming gevraagd om te vertrekken.

2. De start

Na toestemming worden de motoren op toeren gebracht en het toestel begint snelheid te maken. De vliegende piloot verhoogt de snelheid door de gashendel naar voren te duwen, terwijl de niet vliegende piloot alle instrumenten in de gaten houdt.

3. V-1 moment “decision speed”

V-1 moment is het laatste snelheidsmoment waarop de start nog afgebroken kan worden. Dit is het finale controle moment voor alle instrumenten. Als problemen optreden na dit moment zal de start worden doorgezet en vervolgens na een korte vlucht zal het vliegtuig terugkeren naar de luchthaven.

4. V-2 moment

V-2 moment is het snelheidsmoment waarbij een veilige klimsnelheid is bereikt.

5. V-r “Rotate”

De piloot die het vliegtuig niet bestuurt, meldt aan de vliegende piloot dat de rotatiesnelheid is bereikt. Op basis hiervan trekt de vliegende piloot de neus van het toestel omhoog, waardoor het toestel gaat vliegen.

6. Gear-up

Enkele seconden na “rotate” wordt het landingsgestel ingetrokken. De snelheid van het toestel wordt steeds hoger, zodat de flaps en slats ingetrokken kunnen worden. De luchtweerstand neemt hierdoor af waardoor het toestel een steeds hogere snelheid kan maken tot aan kruishoogte.

En voilà, het vliegtuig vliegt! 

 

Vorig blogartikel
Europese Commissie waarschuwt airlines
Volgende blogartikel
14,5 miljoen uitbetaald aan vertraagde passagiers

Geef een reactie

2 Reacties op "Hoe stijgt een vliegtuig op?"

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel