Gezin in de steek gelaten door Lufthansa

Wij horen dagelijks vele verhalen van gedupeerde passagiers. Soms springt er een situatie uit die wel heel erg vervelend is.
Zwemmen met dolfijnen

De grote droom

Dolfijnen zwemmen met het hele gezin in San Francisco, een grote droom voor veel mensen. Als je dan eindelijk met je gezin vanaf Amsterdam aan de lange reis begint, met tussenstop in Frankfurt, dan wil je niet horen dat er voor een paar personen uit het gezin geen plek meer is op de aansluitende vlucht. Het overkwam een gezin uit Bergen.

Moeder, twee oudste kinderen en hun voogd vliegen vanuit Nederland naar San Francisco. Vader en jongste zoon vliegen vanaf een andere bestemming naar San Francisco. In San Francisco staat het gehele gezin een geweldige vakantie te wachten met een dag na aankomst zwemmen met dolfijnen. Een droom van de kinderen, waar een jaar lang hard voor gespaard is.

Rennen naar de gate

Het vliegtuig vanuit Amsterdam naar Frankfurt heeft een kleine vertraging waardoor het gezin in spanning zit of ze hun aansluiting wel halen. De stewardess in het vliegtuig geeft aan dat zij zich geen zorgen hoeven te maken en de aansluitende vlucht gehaald kan worden. Het gezin is tenslotte al ingecheckt, dus dit moet geen problemen veroorzaken. Nadat ze het vliegtuig in Frankfurt verlaten laat ook het grondpersoneel weten dat ze de vlucht nog kunnen halen.

Gelukkig heeft het gezin zich goed voorbereid op de korte aansluitingstijd. De kinderen hebben instructies gekregen en er is een plattegrond van de luchthaven van Frankfurt meegenomen. Snel rent het gezin op volle snelheid door de gangen van het vliegveld en komen ze bij de juiste gate aan.

Het boarden is pas net begonnen en het gezin haalt opgelucht adem. Gehaald! Ze sluiten achteraan aan in de rij. Achter hen vormt zich nog een rij met mensen die willen boarden. De oudste dochter toont haar instapkaart en mag doorlopen, maar wanneer moeder haar instapkaart toont wordt zij tegengehouden. Haar stoel is niet meer beschikbaar en de vlucht is vol. Tegen de rest van het gezin wordt gezegd dat ze niet mee mogen.

Wat nu?

De oudste dochter staat in tranen aan de andere kant van de poort. Moet ze nu helemaal alleen mee op de vlucht? Het gezin gaat in gesprek met het grondpersoneel. Het wordt een heel gedoe. Het gezin voelt zich machteloos. De oudste dochter wordt alleen ondervraagd en er komt gelukkig nog een stoel voor het gezin vrij. Ze mogen zelf kiezen wie er meegaat met de oudste dochter.

Beide kinderen smeken of ze samen op de vlucht mogen, ook al vinden ze dit natuurlijk hartstikke spannend. Geen van beide kinderen wil het zwemmen met dolfijnen opgeven in de wetenschap dat papa en hun broertje wel gaan. Het dolfijnen zwemmen met het gehele gezin gaat niet meer door.  Met pijn in hun hart laten moeder en voogd beide kinderen (14 en 16 jaar) gaan, hopende dat hun vader ze in San Francisco zal opvangen. Alleen zit hij ondertussen al in het vliegtuig en is niet bereikbaar.

De nachtmerrie is nog niet afgelopen

Nadat de kinderen in het vliegtuig zijn gegaan zien de twee volwassenen bij de balie nog de twee Nederlanders, die achter het gezin stonden in de rij bij het boarden. Zij krijgen nog wel twee tickets voor de vlucht en dat terwijl zij later aankwamen dan het gezin. Hoe is dit mogelijk?! Nu zitten er twee kinderen, onvoorbereid, zonder ouderlijk toezicht op een intercontinentale vlucht. Terwijl er gewoon nog twee vliegtickets vrij waren.

Moeder en voogd zien het vliegtuig vertrekken en gaan meteen aan de slag om iemand te regelen die de kinderen opvangt bij aankomst en ze door de douane begeleidt. Ze worden van loket naar loket gestuurd. Staan vervolgens weer uren in een rij en krijgen te horen dat er niets voor ze gedaan kan worden.

Tijdens de overnachting die volgt doen moeder en voogd geen oog dicht. Zodra de kinderen geland zijn in San Francisco begeleidt moeder al bellend de kinderen door de douane heen. Gelukkig staat hun vader ze bij de aankomsthal op te wachten. Dat het dolfijn zwemmen niet met het hele gezin kon, is een grote teleurstelling voor iedereen en de stress vooraf al is al helemaal niet aan te raden.

Het gezin vraagt zich af hoe het kan dat andere passagiers nog wel twee tickets hebben gekregen. Ook is de communicatie van Lufthansa en partner United Airlines als hard en gevoelloos overgekomen op het gezin.

EUclaim staat uiteraard klaar voor deze passagiers en zal al het mogelijke ondernemen om het leed van deze vakantie wat te verzachten. Heb jij ook een dergelijke situatie meegemaakt? Laat het ons weten!

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Vliegtuigeten: zoveel mensen, zoveel meningen
Volgende blogartikel
Van der Lans vs. KLM: Europese Hof stelt passagier in gelijk
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
2 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
T.Leidekker
9 jaren geleden

Wat een akelige ervaring.Heeft Lufthansa wel een hotel voor ze geboekt.
En Ongelovelijkheel dat ze twee minderjarige kinderen alleen op reis sturen.
Had zelf vorig jaar ook een vlucht via Frankfurt.
Ook vertraging en met heel hard rennen de overstap gehaald.Je land in terminal A en naar terminal B is echt ver met nog een keer controle.
Precies gehaald en uitpuffen in het vliegtuig.Bleef deze ook nog eens 25 min staan.In Singapore bleek dat de rest van de vlucht met Jetstar werdt uitgevoerd.Ondanks dat we precies 20 min voor boarden aan de balie weigerde ze ons in te checken.Weer terug naar de terminal van Lufthansa.Die gaf ons een vlucht voor de volgende vlucht naar Kuala Lumpur.Jetstar weigerde weer.Lufthansa zou niet betaald hebben voor deze vlucht.Of we even 700 euro wilden betalen.Weer naar Lufthansa die Jetstar belde.Die smeten de Hoorn erop en uiteindelijk kregen we tickets voor Silk air.Doodop en ruim drie uur te laat toch in Kuala Lumpur aangekomen.Volgende domper geen koffers.Gegevens invullen en uitgeput naar het hotel.Twee dagen later kwam laat in de avond eindelijk onze koffers.Die waren in Frankfurt blijven staan en hadden de vertraagde overstap niet gehaald.Drie dagen rondgelopen in die smerige kleding.Niet kunnen zwemmen.Echt een slecht begin van de vakantie.Bij thuiskomst gemaild bevestiging gehad en nooit een excuus of antwoord gekregen.Niet echt klantvriendelijk

EUclaim
9 jaren geleden

Zeker een akelige ervaring T. Leidekker! Maar wat jij hebt meegemaakt klinkt ook niet heel fijn. Heb je uiteindelijk wel een claim ingediend voor de vertraging? ~ Evelien van EUclaim

Geschreven door

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers. Bekend van RTL Nieuws, BNR en AD.

Meer over Lisanne
Vragen? Chat of bel