EUclaim vergoeding compensatie vrouw op luchthaven vlucht vertraagd

Geld terug in plaats van voucher

Hoe werkt dat?

Stond er een vakantie op de planning en ging deze niet meer door in verband met het coronavirus? Dan is de kans groot dat je een (corona)voucher van de vliegtuigmaatschappij of reisorganisatie hebt ontvangen, maar wat moet je doen als je liever je geld terugkrijgt dan een voucher? EUclaim legt uit wat je rechten zijn.

Vouchers voor geannuleerde vliegvakanties

Veel reisorganisaties en reizigers worden momenteel geconfronteerd met het omboeken van geplande reizen of met het annuleren van deze reizen. De ANVR en SGR zijn daarom halverwege maart met een oplossing gekomen voor reisorganisaties en gedupeerde reizigers, namelijk de corona-voucher. De voucher is bedacht om reisorganisaties meer financiële ruimte te geven in deze uitzonderlijke situatie. Inmiddels zijn er miljarden euro’s aan vouchers uitgegeven door de reisbranche. Een voucher kun je gebruiken voor een nieuwe reis of om uiteindelijk de (reis)kosten terug te krijgen. Het probleem is dat sommige reisbureaus momenteel geen geld hebben om de voucher in geld uit te keren door de vele restricties vanwege het coronavirus.

Recht op geld terug bij annulering vlucht

Alleen al in maart 2020 zijn meer dan 15.000 vluchten geannuleerd. Het merendeel van de passagiers heeft hiervoor geen geld terug gekregen, maar een voucher. Op basis van Verordening 261/2004 heb je recht op een terugbetaling van de ticketkosten bij een geannuleerde vlucht, ook als er een voucher (of EMD) wordt aangeboden door de vliegtuigmaatschappij. Door de zware tijden waarin veel vliegtuigmaatschappijen verkeren kun je er ook voor kiezen om de geannuleerde vlucht om te boeken naar een geschikter moment of de voucher te accepteren.

Geld terug in plaats van een voucher bij pakketreizen

De voucher heeft een SGR-geldigheid van 1 jaar. Als de reiziger besluit om uiteindelijk geen gebruik te maken van de voucher, dan heeft de reisorganisatie de plicht om de volledige waarde van de voucher aan de reiziger te betalen, maar niet eerder dan zes maanden na uitgifte. Uit ervaring blijkt dat een terugbetaling van de reiskosten lang op zich kan wachten door de vele annuleringen. Om de reisbranche te steunen is op 7 december bekendgemaakt dat er een voucherfonds komt. Het kabinet zal de reisbranche steunen met mogelijk honderden miljoenen euro’s aan leningen. Zo kunnen gedupeerde reizigers met een corona-voucher de waarde van hun voucher in geld laten uitkeren door reisorganisaties.

Heb je een corona-voucher en de reisorganisatie gaat failliet? Dan krijg je alsnog je geld van de voucher terug, omdat de corona-voucher onder garantie van SGR valt.

Geld terug in plaats van een voucher van een vliegtuigmaatschappij

De vouchers van de vliegtuigmaatschappijen moeten ook aan een aantal voorwaarden voldoen. De voorwaarden van de vouchers zijn als volgt:

  • De geldigheid van de vouchers moet maximaal 12 maanden zijn.
  • Na de 12 maanden moet het ongebruikte gedeelte van de voucher worden uitbetaald in geld.
  • Het initiatief voor het restitueren van dit eventuele niet gebruikte bedrag dient vanuit de vliegtuigmaatschappij te komen.

In tegenstelling tot de corona-voucher is een voucher van de vliegtuigmaatschappij niet verzekerd tegen een faillissement en ben je in dat geval je geld helaas kwijt.

Geld terug in plaats van een voucher? Zo doe je dat

Als reiziger heb je recht om direct een terugbetaling van de reiskosten aan te vragen. De voucher hoef je dus niet te accepteren. Door de vele annuleringen kan het echter nog een geruime tijd duren voordat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen daadwerkelijk de terugbetaling kunnen verrichten. Een terugbetaling van de reiskosten kun je aanvragen door contact op te nemen met de reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij waar je het vliegticket hebt geboekt. Het is bij veel organisaties ook mogelijk om de terugbetaling via een formulier op de website aan te vragen.

  • Hulp nodig bij je corona-voucher?

    Heb jij een corona-voucher ontvangen en lukt het niet om contact te krijgen met de reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij waar je het vliegticket hebt geboekt? EUclaim heeft een voucherdienst om gedupeerde reizigers bij te staan door de vouchers te controleren, beheren en zelfs een juridische procedure starten als dit nodig is.
    Claim indienen voor voucher

Geschreven door Lisanne Verbeek

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
6 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
A.A.
3 jaren geleden

Stel je hebt een voucher, maar de reisorganisatie geeft aan dat ze pas na het verlopen van de voucher uitkeren, ondanks herhaaldelijk verzoek tot uitkering in de vorm van geld terug. Wat zijn dan de mogelijkheden? De reisorganisatie zegt nu geen financiële mogelijkheden te hebben om uit te betalen. De voucher is sgr gedekt.

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  A.A.

Beste A.A., bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat jullie nog geen terugbetaling hebben ontvangen. Tot wanneer loopt jullie voucher? De reisorganisatie kan overigens gebruikmaken van een voucherfonds als zij geen financiële mogelijkheden hebben. Hier kun je meer lezen over het voucherfonds: https://www.euclaim.nl/blog/mijn-voucher-is-met-twee-maanden-verlengd-wat-betekent-dit-voor-mij. Mocht je er niet uitkomen, stuur ons dan een bericht. Wij helpen je graag! ~Anouk

A.A.
3 jaren geleden

De voucher is tot november geldig. De reisorganisatie geeft aan in november uit te keren. Maar ik heb liever nu mijn geld terug, het gaat om een aanzienlijk bedrag dat wij al in 5-2020 naar de reisorganisatie hebben overgemaakt. De boeking dateert uit 1-2020.

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  A.A.

Bedankt voor de terugkoppeling! Het is heel begrijpelijk dat je liever een terugbetaling van de reiskosten ontvangt. Als reiziger heb je recht om direct een terugbetaling van de reiskosten aan te vragen. De voucher hoef je dus niet te accepteren. Mocht je er niet uitkomen, stuur ons gerust een bericht. We helpen je graag! ~Anouk

Teha
2 jaren geleden

Geldt dit ook als je alleen een hotel hebt geboekt en in dezelfde week ook weer geannuleerd? Heeft verder niets met Corona te maken

Vragen? Chat of bel