Luchthaven vertraging

Brandstofprijzen sky high! Stijgt de vliegticketprijs ook?

17 juni 2021

Als je de auto voltankt op het tankstation voel je de hoge prijs direct in je portemonnee. Je zou denken dat de hoge brandstofprijzen direct effect hebben op de prijs die jij voor je vliegticket betaalt. Deze aanname blijkt niet helemaal te kloppen. EUclaim legt uit wat de relatie is tussen de hoge brandstofprijzen en de kosten van jouw vliegticket.

man tankt vliegtuig vol

Record hoogte voor brandstofprijzen

Met name op het tankstation hebben we het gemerkt: de brandstofprijzen hebben een recordhoogte bereikt. Het kostenplaatje van de brandstof voor onze auto’s wordt voor een groot deel bepaald door de prijs van ruwe olie. Vervolgens wordt hierover belasting en accijns geheven. En dat loopt op! Maar voor kerosine is dit anders. Ook de prijs van kerosine hangt af van de olieprijs, maar het effect is minder fors. Hoe dat werkt leggen we uit.

De prijs aan de pomp is zo hoog, omdat de vraag naar kerosine al lange tijd laag is

De prijs van ruwe olie, de grondstof voor onze brandstof, daalt of stijgt aan de hand van de vraag van de markt. Met het uitbreken van de coronacrisis zagen we de prijs van ruwe olie zakken. Dit kwam omdat we massaal minder gingen vliegen en autorijden. Er was dus minder vraag, maar genoeg aanbod. Aanbieders van ruwe olie proberen in zo’n situatie hun voorraad alsnog te verkopen door het goedkoper te maken.

 

Om de prijs niet verder te laten zakken hebben de OPEC-landen en Rusland onderling afgesproken minder olie omhoog te halen. Zo zorgen ze ervoor dat het aanbod niet te groot wordt. De prijs per vat is nu ongeveer op dezelfde hoogte als vlak voor het uitbreken van de crisis.

 

Maar als ruwe olie niet duurder is, waarom zijn de brandstofprijzen dan toch zo hoog? Dat komt omdat bij de productie van benzine en diesel ook kerosine ontstaat. Het is niet mogelijk om van een vat ruwe olie alleen diesel of benzine te maken. Omdat we minder zijn gaan vliegen is er een overschot aan kerosine ontstaan. En dat overschot moet opgeslagen worden. Daar zijn veel kosten mee gemoeid.

 

Bij de verkoop van benzine, diesel en lpg proberen raffinaderijen deze hoge onkosten terug te verdienen. En dat verklaart voor een groot deel waarom de prijzen voor de brandstoffen aan de pomp gestegen zijn, ondanks dat de olieprijs niet zo hard gestegen is.

 

De prijs van kerosine neemt ook toe, maar minder explosief door minder belastingen

In tegenstelling tot de brandstof die we bij het tankstation halen, betalen we geen belasting en accijns over kerosine. Accijnzen voor benzine zijn 45,6%, voor diesel 34,9% en voor LPG 23,8%. Daar wordt vervolgens 17,4% BTW over berekend. Deze kosten zijn op kerosine niet van toepassing, waardoor de prijs veel lager blijft en minder hard stijgt dan de prijzen voor de andere brandstoffen.

 

Wel neemt de vraag naar kerosine weer toe. En daarmee ook de prijs. 

Met  ‘hedgen’ wordt het effect van wisselende kerosineprijzen verminderd

Ondanks dat we wel een stijging zien in de prijs voor kerosine, hoeft dit niet direct effect te hebben op jouw ticketprijs. In een beetje groot vliegtuig, gaat al snel 100.000 liter kerosine. Een enorme hoeveelheid brandstof. Wisselende prijzen hebben daarmee direct een groot effect op de kosten voor luchtvaartmaatschappijen.

 

Verwachten luchtvaartmaatschappijen dat kerosineprijzen gaan stijgen? Dan hebben zij de mogelijkheid vast van tevoren kerosine af te nemen. Dit wordt ook wel ‘hedgen’ genoemd: de inkoop van kerosine voor een vlucht in de toekomst. Best kans dus dat de kerosine voor een geplande vlucht al betaald en gereserveerd is zodra de eerste tickets werden verkocht.

 

Als de kerosineprijs geen groot effect heeft op jouw ticketprijs, wat dan wel?

De kerosine is een groot deel van de kostprijs van jouw vliegticket. Maar zoals we hebben uitgelegd zijn de kerosineprijzen stabieler dan de brandstofprijzen aan de pomp. Hoe kan het dan dat er toch zo’n groot verschil zit in de kosten voor een vliegticket?

 

Het belangrijkste element daarin is marktwerking. Is er veel vraag naar een stoel op een vlucht naar Barcelona? Dan betaal je daar meer voor. Zo kan het zijn dat passagier 1 € 50,- betaalt voor een ticket terwijl passagier 2 wel € 200,- betaalt voor hetzelfde ticket. Het doel van de luchtvaartmaatschappij is, om verdeeld over álle passagiers, genoeg te verdienen om de kosten voor de vlucht te dekken. En er natuurlijk nog winst op te maken.

 

De tickets die ver van tevoren worden verkocht, zijn vaak de goedkopere tickets. Hoe dichterbij je boekt op de vertrekdatum, hoe duurder het ticket. Er zijn dan namelijk al heel wat tickets verkocht, waardoor er meer schaarste is. Marktwerking heeft dus een veel groter effect op jouw ticketprijs dan de kerosineprijs.

 

Conclusie

De meest bepalende factor voor vliegticketprijzen is de vraag uit de markt. Stijgende brandstofprijzen hebben wel effect, maar zijn minder bepalend voor de prijs van je ticket dan je in eerste instantie zou denken. Ook betalen we over kerosine geen belasting of accijns. Hierdoor stijgt prijs voor kerosine veel minder hard dan de prijs voor benzine, diesel en lpg.  Wil je een betaalbaar ticket? Zorg dan dat je op tijd je vliegticket boekt!

 

Heb jij een vliegticket geboekt en is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Bij EUclaim dien je makkelijk én snel je claim in. Binnen 3 minuten weet je al waar je recht hebt!

Meer over vliegen en brandstof:

  • 2018-10-10 15:37

    Brandstofstoring op Schiphol, wat zijn je rechten?

    Schiphol heeft vanmiddag drie kwartier last gehad van een brandstofstoring. De storing deed zich voor bij Aircraft Fuel Supply, een extern bedrijf dat op Schiphol de vliegtuigen van brandstof voorziet.

  • 2019-04-17 13:31

    Brandstoftekorten in Portugal leiden tot vertraagde vluchten

    Een brandstofcrisis in Portugal leidt in het hele land tot grote problemen. De crisis is ontstaan door stakende tankwagenchauffeurs. Veel vluchten van of naar Portugal zijn vertraagd door de brandstofproblemen.

  • 2016-11-16 16:09

    Eerste commerciële vlucht op biobrandstof uitgevoerd

    Afgelopen maandag is de eerste commerciële vlucht op biologisch restafval uitgevoerd. Alaska Airlines had de primeur.

  • 2017-03-01 10:10

    De voorbereiding van de vlucht: Hoe gaat het in zijn werk?

    Elke vlucht is anders, net als de omstandigheden. Daarom is het belangrijk dat elke vlucht van tevoren zorgvuldig gepland wordt. De vluchtplanning varieert op basis van de afstand van de vlucht en de complexiteit van omstandigheden. Hoe lang duurt het eigenlijk om een vlucht voor te bereiden en hoe gaat dat in zijn werk? We leggen het je graag uit.

0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments