
Heeft u uw aansluitende vlucht gemist?
U heeft mogelijk recht op een vergoeding
Aansluitende vlucht gemist, wat nu?
Heeft uw eerste vlucht een vertraging opgelopen waardoor u de aansluitende vlucht heeft gemist? Dan moet de vliegtuigmaatschappij waarmee u vloog verzorging aanbieden. Dit houdt het volgende in:
- U moet kosteloos een nieuwe vlucht aangeboden krijgen naar de eindbestemming. Krijgt u deze niet aangeboden dan kunt u zelf een nieuwe vlucht boeken. Het verschil tussen de originele ticketprijs en het nieuwe ticket, moet de vliegtuigmaatschappij vergoeden.
- Loopt u een vertraging op van meer dan twee uur, dan heeft u recht op eten en drinken.
- Vertrekt de nieuwe vlucht een dag later? Dan moet de vliegtuigmaatschappij u een hotel aanbieden. Wanneer dit niet het geval is kunt u deze extra gemaakte kosten terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij.
Komt u met meer dan drie uur vertraging aan op uw eindbestemming? Dan heeft u mogelijk ook recht op een vergoeding tot 600 euro per persoon. Wanneer u uiteindelijk met een vertraging van drie uur of meer aankomt op de eindbestemming, heeft u mogelijk ook recht op een vergoeding tot 600 euro per persoon.
Recht op een vergoeding bij een gemiste aansluiting
In Verordening 261/2004 zijn uw rechten beschermd op het moment dat u uw aansluitende vlucht mist door vertraging of annulering van uw eerste vlucht. Verordening 261/2004 is een Europese regelgeving en daarom heeft u alleen recht op een vergoeding bij een gemiste aansluiting als:
- Uw vlucht start vanuit een EU-land
- Of als u vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij
- Beide vluchten in één boeking staan
In Verordening 261/2004 is ook vastgelegd dat u alleen recht heeft op een vergoeding, oftewel compensatie, wanneer u met meer dan drie uur vertraging aankomt op de eindbestemming.
Waar heeft u recht op bij een overstap buiten Europa
Bij twee aansluitende vluchten kan het voorkomen dat uw tweede vlucht vertraging heeft. U mist dan niet de aansluitende vlucht, maar komt wel met een vertraging van meer dan drie uur aan op de eindbestemming. Sinds mei 2018 heeft het Europees Hof bepaalt dat passagiers ook in deze situatie recht hebben op een vergoeding tot 600 euro per persoon.
U heeft dan ook recht wanneer u vanuit een EU-land vertrekt, maar de overstap plaatsvindt buiten de EU. Twijfelt u of u recht heeft op een vergoeding voor het tijdsverlies? Vul dan uw vluchtgegevens in onze calculator in en wij geven u vrijblijvend advies.
Buitengewone omstandigheden als u uw aansluitende vlucht mist
Er zijn situaties waarbij u als gedupeerde passagier geen recht heeft op een vergoeding. Dit is wanneer er sprake is van een buitengewone omstandigheid. De vliegtuigmaatschappij kan dan aantonen dat zij niet verantwoordelijk is voor de gemiste aansluiting. U kunt hierbij denken aan slechte weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding en terrorisme.
Hoogte van de vergoeding als u uw aansluitende vlucht heeft gemist
Heeft u recht op een vergoeding door een gemiste aansluiting, dan wordt de hoogte van de vergoeding bepaald op basis van de afstand van de totale vluchtroute:

Bereken de afstand van uw vlucht
Vluchtbestemmingen binnen de EU
- 250 euro vergoeding bij een vlucht tot 1500 km (bv. Eindhoven naar Kopenhagen)
- 400 euro vergoeding bij een vlucht van meer dan 1500 km (bv. Amsterdam naar Malaga)
Vluchtbestemmingen buiten de EU
- 250 euro vergoeding bij een vlucht tot 1500 km (bv. Amsterdam naar Genève)
- 400 euro vergoeding bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km (bv. Amsterdam naar Marrakech)
- 600 euro vergoeding bij een vlucht van meer dan 3500 km (bv. Amsterdam naar Lima)
Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.
Hoe krijgt u een vergoeding als u uw aansluitende vlucht heeft gemist?
Wij geven u gratis advies over uw recht op een vergoeding. Het enige wat wij van u nodig hebben zijn de vluchtgegevens van uw volledige vlucht. In onze database controleren wij dan of u vlucht voldoet aan Verordening 261/204. Vul uw vluchtnummer en datum in en u heeft direct duidelijkheid over u rechten. Wanneer u recht heeft op een vergoeding kunt u EUclaim de opdracht geven en dan nemen wij op basis van no cure, no pay al het werk voor u uit handen.
Jouw rechten bij gemiste aansluiting
Om bij een gemiste aansluiting recht te hebben om een vergoeding, is het belangrijk dat alle vluchten op één boeking staan. Heeft u de vluchten los geboekt, dan heeft u bij een gemiste aansluiting geen recht op een vergoeding.