Vliegtuigpassagiers geen recht op vergoeding bij een birdstrike

Vandaag heeft het Europees Hof van Justitie besloten dat een aanvaring tussen een vogel en een vliegtuig (birdstrike) overmacht is. Deze beslissing houdt in dat passagiers geen recht hebben op een vergoeding wanneer hun vlucht meer dan drie uur vertraging oploopt vanwege een birdstrike. EUclaim, een bedrijf dat gedupeerde passagiers bijstaat, vindt de uitspraak verrassend na het advies van Advocaat-Generaal Bot.

Vliegtuig en vogel in de lucht

Advies Advocaat-Generaal niet opgevolgd
Advocaat-Generaal Bot adviseerde het Europees Hof op 28 juli 2016 om de gevolgen van een birdstrike niet als buitengewone omstandigheid te beschouwen. De heer Bot vond dat een birdstrike inherent is aan de bedrijfsvoering van een vliegtuigmaatschappij. Het Europees Hof heeft vandaag anders geoordeeld. Passagiers die te maken krijgen met een geannuleerde vlucht of een vertraging van meer dan drie uur door een birdstrike hebben dus geen recht op een financiële vergoeding. “Wij zijn enigszins verrast dat het Europees Hof niet meegaat met het advies van Advocaat-Generaal Bot,”, aldus Ilona Maertzdorff, jurist bij EUclaim.

Uitspraak Europees Hof
Het Europees Hof stelt juist dat een aanvaring met een vogel niet inherent is aan de bedrijfsvoering van de vliegtuigmaatschappij en ze hier dus geen invloed op kunnen uitoefenen. Er wordt geen verdere uitleg gegeven of verwezen naar de punten van de heer Bot. Het Europees Hof kiest hiermee een andere koers dan bij voorgaande arresten.

Vragen? Chat of bel