Ryanair schendt de rechten van passagiers

Wanneer passagiers met meer dan drie uur vertraging aankomen op hun eindbestemming, hebben ze volgens Verordening 261/2004 mogelijk recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. In Verordening 261/2004 worden de rechten van vliegtuigpassagiers beschermd en zijn de plichten van de vliegtuigmaatschappij vastgesteld. Ryanair schendt nu deze rechten met haar algemene voorwaarden.

vliegtuig ryanair geparkeerd op vliegveld

Ryanair had in eerste instantie in haar algemene voorwaarden opgenomen dat gedupeerde passagiers niet via derde partijen een claim mochten indienen. “Het recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies is vastgelegd in de Verordening en is niet gebaseerd op de reisovereenkomst die een passagier heeft met de vliegtuigmaatschappij en verder mag een persoon altijd zelf bepalen hoe zij een claim wenst in te dienen. Ryanair kan dit dus niet voor haar passagiers bepalen en het is gewoon niet klantvriendelijk. ”, aldus Ilona Maertzdorff, jurist bij EUclaim. Deze week heeft Ryanair haar algemene voorwaarden wederom aangepast (paragraaf 15.2.2 en 15.2.3). Nu moeten passagiers eerst contact opnemen met de vliegtuigmaatschappij en mogen zij pas na 28 dagen een claim indienen bij een derde partij. Ryanair wil met deze maatregel alleen maar hordes in de weg van de passagier zetten.

EUclaim, een bedrijf dat de rechten van vliegtuigpassagiers behartigt, geeft aan dat de algemene voorwaarden van Ryanair in strijd zijn met de wet en dat passagiers zelf de keuze hebben op welke wijze ze de claim willen indienen. “Wij werken op basis van volmachten en handelen dus altijd in het belang van de passagier. De eerste brieven die wij versturen naar de vliegtuigmaatschappij zijn daadwerkelijk uit naam van de passagier, dus gedupeerde passagiers hoeven zich niet af te laten schikken door de algemene voorwaarden van Ryanair”, aldus mevrouw Maertzdorff. Mevrouw Maertzdorff van EUclaim geeft aan dat Ryanair de weg naar een vergoeding voor passagiers lastig maakt en allesbehalve gericht is op klantvriendelijkheid. “Veel gedupeerde passagiers dienen bij ons een claim in voor Ryanair, omdat ze het zelf niet voor elkaar krijgen of geen behoefte hebben aan de houding die Ryanair neemt. Met de algemene voorwaarden probeert Ryanair te voorkomen dat passagiers krijgen waar ze recht op hebben.”

———————————————————————————————-
Noot voor de redactie niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

EUclaim
t.a.v. Evelien Kregting
@: ekregting@lennoc.com
T: 088-0066466
I: www.euclaim.nl

EUclaim is een bedrijf dat een juridische dienstverlening biedt aan passagiers die te maken hebben gehad met een vertraagde of geannuleerde vlucht. Passagiers hebben recht op een financiële vergoeding voor het tijdsverlies na een vertraagde of geannuleerde vlucht, zoals wettelijk is vastgelegd in Verordening 261/2004. EUclaim is marktleider op dit gebied en handelt het gehele claimproces voor de passagier af. Wanneer een vliegtuigmaatschappij niet compenseert volgens de regels, stapt EUclaim voor de passagier naar de rechter.

Vragen? Chat of bel