Ruim 766.000 passagiers in Europa gedupeerd door stakingen in maart 2017

Alleen in de maand maart hebben al zeven verschillende stakingen plaatsgevonden in de luchtvaart. Stakingen hebben altijd grote gevolgen voor de Europese reizigers. Ruim 766.000 passagiers die van of naar Europa vlogen hebben in maart te maken gehad met een geannuleerde of vertraagde vlucht van meer dan drie uur. EUclaim verwacht dat het aantal stakingen nog verder gaat oplopen in 2017.

Verlaten gate op vliegveld

In vergelijking met maart 2016 is het aantal stakingen in de luchtvaart gestegen van twee naar zeven stakingen. Vooral de stakingen op de luchthavens in Berlijn in maart 2017 hebben grote impact gehad. Door deze stakingen was er helemaal geen activiteit op de luchthavens van deze stad. De staking van het grondpersoneel in Berlijn duurde drie dagen en de staking van de Franse luchtverkeerleiding (ATC) duurde in dezelfde maand maar liefst vijf dagen. In maart zijn er in het totaal 11 dagen geweest dat de Europese passagiers last had van stakingen. In dezelfde periode in 2016 waren dit slechts drie dagen.

Franse ATC stakingen in 2017 nog niet voorbij

Elk jaar hebben vliegtuigpassagiers last van de stakingen van de Franse luchtverkeersleiding. Zij staken al jaren meerdere keren per jaar. In 2016 staakte de Franse luchtverkeersleiding in het totaal 13 dagen met als gevolg meer dan 8.500 vertraagde en geannuleerde vluchten in Europa. Toen vonden de stakingen plaats in de maanden maart, april, mei, juni en september. Paul Vaneker, vliegtuigexpert bij EUclaim verwacht dat de Franse ATC ook dit jaar nog meerdere malen gaat staken. Op basis van vorige jaren ziet meneer Vaneker een grote kans dat er eind juni een staking gaat plaatsvinden van de Franse ATC. Wanneer dit gebeurt, zijn de gevolgen voor de Nederlandse vliegtuigpassagier erg groot.

Recht op vergoeding

Volgens Verordening 261/2004 hebben Nederlandse vliegtuigpassagiers alleen recht op een vergoeding wanneer het personeel van de vliegtuigmaatschappij staakt. Bij stakingen van derden als grondpersoneel en de luchtverkeersleiding hebben gedupeerde passagiers geen recht. Verordening 261/2004 geeft aan dat wanneer er sprake is van overmacht de vliegtuigmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de annulering of de opgelopen vertraging. Zij hoeven de passagiers dan ook niet te compenseren voor het geleden tijdsverlies.

Vragen? Chat of bel