Passagiers claimen steeds sneller bij vlucht problemen

Ruim 80 procent van de claims in 2016 werden binnen 30 dagen na de vluchtdatum ingediend. In 2012 was dit nog maar 63 procent. De stijging van 17 procent is te verklaren doordat Nederlandse vliegtuigpassagiers zich steeds bewuster zijn van hun rechten bij een lange vluchtvertraging of annulering. Dit blijkt uit recent onderzoek van EUclaim, een bedrijf dat gedupeerde passagiers bijstaat.

Drukke vertrekhal Schiphol

EUclaim deed onderzoek naar de claims van de afgelopen vijf jaar. “We zien dat gedupeerde passagiers steeds sneller na problemen met de vlucht hun recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies claimen. In 2016 dienden 80 procent van de passagiers na gemiddeld 28 dagen na de vlucht een claim in. In 2012 lag dit gemiddelde nog op 58 dagen.”, aldus Paul Vaneker, Flight Intelligence Officer bij EUclaim. Bij EUclaim zien ze dat passagiers beter weten waar ze recht op hebben en dat ze zelfs op de luchthaven al advies opvragen over hun vergoeding voor het geleden tijdsverlies.

Rustige zomer voor het Nederlandse vliegverkeer
De zomer verloopt tot nu toe vrij rustig voor vliegtuigpassagiers. “Natuurlijk zijn er extreme vluchtvertragingen waarbij passagiers erg gedupeerd worden, zoals de 20.000 passagiers die begin augustus drie dagen vastzaten op Madera. Maar wanneer we kijken naar het geheel verloopt de zomer rustig.’’, aldus Vaneker. In de maand juli waren er 8 procent minder incidenten* dan in dezelfde periode vorig jaar. In het eerste gedeelte van augustus zien we een stijging in het aantal incidenten. Deze stijging is veroorzaakt door extreem slecht weer op 16 augustus. Nog steeds blijft het aantal passagiers dat deze zomer recht heeft op een vergoeding aanzienlijk. Vaneker geeft aan dat er ongeveer 103.950 passagiers in juli en augustus recht hebben op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies.

*Onder incidenten verstaan wij geannuleerde vluchten en vluchten met meer dan drie uur vertraging.

Vragen? Chat of bel