Nederlandse vliegtuigpassagiers minder vaak langdurig vertraagd

Het aantal geannuleerde en langdurig vertraagde vluchten is in vergelijking met vorig jaar met vier procent gedaald. Dit houdt in dat er minder passagiers langdurig zijn vertraagd afgelopen kwartaal. In 2016 waren dit nog ruim 225.000 passagiers en dit jaar is dit aantal gedaald naar 215.400 gedupeerde passagiers. Dit blijkt uit kwartaalcijfers van EUclaim, een organisatie dat gedupeerde passagiers bijstaat.

Passagiers op het vliegveld

De afgelopen tijd zijn de wachtrijen op Schiphol Airport en het totaal aantal uitgevoerde vluchten toegenomen. Echter resulteert dit niet in meer geannuleerde of langdurig vertraagde vluchten bij de vliegtuigmaatschappijen. Het totaal aantal incidenten* laat zelfs, in het tweede kwartaal, een lichte daling zien van 1498 vluchten in 2016 naar 1436 in 2017. Vorig jaar zorgden de stakingen van de Franse en de Italiaanse luchtverkeersleiding in deze periode voor veel problemen. Dit jaar staakte alleen de Griekse luchtverkeersleiding op 17 mei.

Slechtste dag: 7 juni 2017
In de maand juni heeft Nederland meerdere malen te maken gehad met slecht weer. Dit heeft grote gevolgen voor het vliegverkeer. Op 7 juni was er sprake van stormachtige wind. Deze wind zorgde op deze dag voor 99 geannuleerde en vertraagde vluchten. Dit maakt 7 juni de slechtste dag in het tweede kwartaal. Weersomstandigheden worden gezien als een buitengewone omstandigheid. Gedupeerde passagiers hebben dan geen recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies.

Stijging bij Corendon Dutch Airlines en TUI Nederland
Corendon Dutch Airlines heeft in de laatste vier dagen van juni te maken gehad met technische problemen. Hierdoor laat de vliegtuigmaatschappij in het tweede kwartaal een stijging zien van 7 naar 18 geannuleerde en vertraagde vluchten. Een andere vliegtuigmaatschappij die een stijging laat zien is TUI Nederland. Zij stijgen van 32 naar 47 vluchten. Ook deze stijging is ontstaan door technische problemen aan de vliegtuigen.

*Onder incidenten verstaan wij alle geannuleerde en vertraagde vluchten van meer dan drie uur.
———————————————————————————————-

Statistieken

Algemeen

Tweede kwartaal Nederland

Geannuleerd

Vertraagd met meer dan drie uur

 

Totaal

 

Totaal

Recht op vergoeding

Totaal

Recht op vergoeding

 

Totaal

Recht op vergoeding

2014

534

407

471

300

 

1005

707

2015

772

341

502

328

 

1274

669

2016

899

535

599

416

 

1498

951

2017

867

632

569

421

 

1436

1053

 

Vliegtuigmaatschappijen

Tweede kwartaal Nederland

Totaal aantal incidenten* 2016

Totaal aantal incidenten 2017

KLM

576

634

transavia

69

47

TUI NL

32

47

Vueling

81

18

Easyjet

121

49

Corendon Dutch Airlines

7

18


*Onder incidenten verstaan wij geannuleerde en vertraagde vluchten van meer dan drie uur.

Vragen? Chat of bel