Extreem weer zorgt voor 65% meer vluchtproblemen in 2017

Het afgelopen jaar vlogen er 9499 vluchten van en naar Nederland niet zoals gepland. Het ging om 7055 annuleringen en 2444 langdurig vertraagde vluchten*. Dit is een stijging van 65% in vergelijking met 2016. De stijging komt voornamelijk door de 25 dagen met slecht weer in Nederland. Dit blijkt vandaag uit de cijfers van EUclaim, een bedrijf dat gedupeerde passagiers bijstaat.

Verdubbeling in het aantal geannuleerde vluchten in Nederland
Het aantal geannuleerde vluchten is van 3.182 vluchten in 2016 gestegen naar 7.055 vluchten in 2017. “Schiphol zat afgelopen jaar tegen zijn maximale capaciteit aan. Als weersomstandigheden, zoals harde wind en mist, optreden wordt het aantal vliegbewegingen op de luchthaven gereduceerd. Als gevolg hiervan annuleren vliegtuigmaatschappijen vluchten. Hiermee proberen ze de overige vluchten zoveel mogelijk op schema te laten vliegen.”, aldus Paul Vaneker, luchtvaartexpert bij EUclaim. Vaneker geeft aan dat Schiphol Airport op zulke momenten geen speelruimte meer over heeft om tijdelijke capaciteitsbeperkingen op te vangen.

Ruim 1,5 miljoen gedupeerde vliegtuigpassagiers in 2017
De stijging van 65% in het aantal geannuleerde en vertraagde vluchten heeft ervoor gezorgd dat er 1,5 miljoen vliegtuigpassagiers met vertraging aankwamen op hun eindbestemming afgelopen jaar.  In 2016 waren er nog 865.050 gedupeerde passagiers die van en naar Nederland vlogen. Op maandag 11 december 2017 ondervonden de meeste mensen een probleem met de vlucht. Door de hevige sneeuwval waren er 809 geannuleerde en langdurig vertraagde vluchten in Nederland. Als een vlucht verhinderd wordt door slecht weer en daardoor uitvalt of vertraagd raakt, hebben passagiers volgens Verordening 261/2004 geen recht op een vergoeding. Passagiers hebben in deze situaties wel recht op verzorging tijdens het wachten.

* Onder langdurig vertraagde vluchten verstaan wij vluchten met een vertraging van meer dan 3 uur.

———————————————————————————————-
Noot voor de redactie niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

EUclaim
t.a.v. Evelien Kregting
@: ekregting@euclaim.nl
T: 088-0066466
I: www.euclaim.nl

EUclaim is een bedrijf dat een juridische dienstverlening biedt aan passagiers die te maken hebben gehad met een vertraagde of geannuleerde vlucht. Passagiers hebben recht op een financiële vergoeding voor het tijdsverlies na een vertraagde of geannuleerde vlucht, zoals wettelijk is vastgelegd in Verordening 261/2004. EUclaim is marktleider op dit gebied en handelt het gehele claimproces voor de passagier af. Wanneer een vliegtuigmaatschappij niet compenseert volgens de regels, stapt EUclaim voor de passagier naar de rechter.

 Statistieken

Alle data gaan over vluchten van en naar Nederland.

 

Annuleringen

Vertraagde vluchten +180 minuten

Totaal

 

Vluchten met recht op vergoeding

Percentage

2015

3730

2665

6395

 

2733

43%

2016

3182

2585

5767

 

3181

55%

2017

7055

2444

9499

 

4386

46%

 

Slechtste dagen

Datum

Aantal incidenten*

Reden

1

11-dec-17

809

Hevige sneeuwval in Nederland en West-Europa

2

10-dec-17

759

Hevige sneeuwval in Nederland en West-Europa

3

23-feb-17

468

Sterke wind in Nederland en storm over de UK

4

05-okt-17

383

Storm over Nederland

5

13-sep-17

332

Storm over Nederland en West-Europa

6

21-nov-17

285

ATC storing op Schiphol Amsterdam

*Onder incidenten verstaan wij geannuleerde en vertraagde vluchten van +180 minuten.

Vragen? Chat of bel