Extreem slechte september maand voor vliegtuigpassagiers

Nederlanders die laat op vakantie zijn gegaan dit jaar, hebben veel last gehad van geannuleerde en langdurig vertraagde vluchten. Uit onderzoek van EUclaim blijkt dat er sinds 2012 nog nooit zoveel incidenten* zijn geweest in de maand september. In vergelijking met vorig jaar is het aantal zelfs verdrievoudigd. De voornaamste oorzaak van de stijging is het extreme weer.

EUclaim, een bedrijf dat gedupeerde passagiers bijstaat, heeft de maand september geanalyseerd sinds 2012. Hieruit blijkt dat het aantal geannuleerde en lang vertraagde vluchten in september dit jaar is verdrievoudigd in vergelijking met vorig jaar. In september 2016 waren er nog 393 incidenten, dit jaar is dit aantal opgelopen naar 1.298. Dit houdt in dat afgelopen september ruim 194.000 passagiers problemen hebben gehad met hun vlucht.

Veel slecht weer in de maand september
Afgelopen maand waren er veel dagen met slecht weer in Nederland, maar ook in andere delen van de wereld. De orkanen Harvey, Irma en Maria hebben veel impact gehad op het vliegverkeer van en naar Nederland. In Nederland zijn er in september elf dagen geweest met slecht weer. Op 13 september zorgde harde wind voor de meeste incidenten. Op deze dag waren er 325 vluchten van en naar Nederland geannuleerd of hadden een vertraging van meer dan drie uur. Slecht weer wordt gezien als een buitengewone omstandigheid en daarom hebben passagiers geen recht op vergoeding. Naast het slechte weer zijn Nederlandse vliegtuigpassagiers in september ook gedupeerd door de vele annuleringen van Ryanair.

Het slechte weer blijft aanhouden en had ook gisteren veel invloed op het vliegverkeer van en naar Nederland. Gisteren zorgden de harde windstoten voor 332 geannuleerde vluchten van en naar Nederland. Er liepen 89 vluchten meer dan drie uur vertraging op.

*Onder incidenten verstaan wij alle geannuleerde en vertraagde vluchten van meer dan drie uur.
———————————————————————————————-
Noot voor de redactie niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

EUclaim
t.a.v. Evelien Kregting
@: ekregting@euclaim.nl
T: 088-0066466
I: www.euclaim.nl

EUclaim is een bedrijf dat een juridische dienstverlening biedt aan passagiers die te maken hebben gehad met een vertraagde of geannuleerde vlucht. Passagiers hebben recht op een financiële vergoeding voor het tijdsverlies na een vertraagde of geannuleerde vlucht, zoals wettelijk is vastgelegd in Verordening 261/2004. EUclaim is marktleider op dit gebied en handelt het gehele claimproces voor de passagier af. Wanneer een vliegtuigmaatschappij niet compenseert volgens de regels, stapt EUclaim voor de passagier naar de rechter. 

Vragen? Chat of bel