Een roerige zomer voor het Nederlandse vliegverkeer

Afgelopen zomer* heeft Nederland voor het eerst sinds twee jaar geen last gehad van een zomerstorm. Ondanks het uitblijven van een storm is het aantal geannuleerde en vertraagde vluchten** deze zomer met slechts 3% afgenomen in vergelijking met vorige zomer. Het aantal gedupeerde passagiers die deze zomer recht hebben op een vergoeding is juist met 28% gestegen. Dit blijkt uit de cijfers van EUclaim.

vliegtuig-in-de-lucht-met-mooi-weer

Elke zomer stijgt het aantal vluchten dat van en naar Nederland vliegt. Afgelopen zomer is het totaal aantal uitgevoerde vluchten met 6% gestegen in vergelijking met de zomer van 2015. Van al deze vluchten zijn er 1508 vluchten geannuleerd of hadden een vertraging van meer dan drie uur. Dit zijn er slechts 32 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is dat het aantal vluchten waarbij passagiers recht hebben op een vergoeding deze zomer juist een stijgende lijn laten zien. Het aantal geannuleerde en vertraagde vluchten met recht op een vergoeding stijgt deze zomer namelijk met 279 vluchten.

Geen extreme weersomstandigheden
In 2014 en 2015 verdubbelde het aantal geannuleerde en vertraagde vluchten in de zomerperiode in vergelijking met 2013. Deze stijging was voor een groot deel toe te wijden aan de zomerstorm op 28 juli 2014 en 26 juli 2015. Afgelopen zomer is er geen extreem slecht weer geweest in Nederland. Dit resulteert in het feit dat deze zomer 8 op de 10 gedupeerde passagiers recht hebben op een vergoeding voor het opgelopen tijdsverlies. De stijging komt voort uit het feit dat vliegtuigmaatschappijen zich minder kunnen beroepen op een buitengewone omstandigheid. “In de zomer van 2014 en 2015 had slecht weer meer invloed op de prestatie van vliegtuigmaatschappijen. Europa kende dit jaar relatief rustig zomerweer.”, aldus Paul Vaneker vliegtuigexpert bij EUclaim.

Moeilijke zomer voor Vueling en TUI
De rustige weersomstandigheden hebben ervoor gezorgd dat KLM en Transavia een goede zomer hebben gedraaid. Waar ze in 2014 en 2015 veel last ondervonden van de zomerstorm, laten ze beide deze zomer een daling van ongeveer 50% zien in het aantal vertraagde vluchten. Easyjet laat ook een daling zien in het aantal vertraagde vluchten, maar door de stakingen van het eigen personeel hebben ze afgelopen zomer wel 42 vluchten moeten annuleren. De vliegtuigmaatschappijen Vueling en TUI kijken minder positief terug op de zomer. Bij Vueling is het aantal vertraagde vluchten met meer dan 45% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De vertragingen zijn vooral ontstaan door de operationele problemen die Vueling had aan het begin van de zomer. Naast Vueling laat ook TUI een grote stijging zien in het aantal vertraagde vluchten. Alleen in de maand augustus had TUI al 63 vertraagde vluchten. De meeste van deze vertragingen vonden plaats in de laatste zeven dagen van augustus. De vertragingen zijn voornamelijk ontstaan door operationele problemen die ontstonden door technische mankementen.

* Periode van 21 juni t/m 20 september.
** Onder vertraagde vluchten verstaan wij vluchten met een vertraging van meer dan drie uur.
———————————————————————————————-
Noot voor de redactie niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
EUclaim
t.a.v. Evelien Kregting
@: ekregting@lennoc.com
T: 088-0066466
I: www.euclaim.nl

EUclaim is een bedrijf dat een juridische dienstverlening biedt aan passagiers die te maken hebben gehad met een vertraagde of geannuleerde vlucht. Passagiers hebben recht op een financiële compensatie voor het tijdsverlies na een vertraagde of geannuleerde vlucht, zoals wettelijk is vastgelegd in de EU Verordening 261/2004. EUclaim is marktleider op dit gebied en handelt het gehele claimproces voor de passagier af. Wanneer een luchtvaartmaatschappij niet compenseert volgens de regels, stapt EUclaim voor de passagier naar de rechter.

Statistieken
De data betreft alle geannuleerde en vertraagde vluchten van en naar Nederland in de periode van 21 juni t/m 20 september.

Jaar* Geannuleerd Vertraagd met meer dan 3 uur Totaal Recht op vergoeding  
2014 787 746 1533 853 56%
2015 737 803 1540 982 64%
2016 778 730 1508 1261 84%

* 21 juni t/m 20 september

Prestatie vliegtuigmaatschappijen
De data betreft alle vertraagde vluchten van meer dan drie uur in de periode van 21 juni t/m 20 september.

Jaar* KLM Transavia TUI Corendon Dutch Airlines Easyjet Vueling
2014 246 124 32 8 78 15
2015 217 120 36 21 76 55
2016 100 65 129 27 59 80

* 21 juni t/m 20 september

Vragen? Chat of bel