Al ruim 4.000 gedupeerde passagiers door stakingen van EasyJet piloten

Vandaag staken de piloten van EasyJet voor de derde keer deze maand. De stakingen hebben tot nu toe gezorgd voor ruim 4.000 gedupeerde passagiers. EasyJet annuleert vandaag ook weer 14 vluchten van en naar Nederland. EUclaim laat weten dat Nederlandse passagiers die door de staking met meer dan twee uur vertraging aankomen op hun eindbestemming, mogelijk recht hebben op een vergoeding.

Vleugel vliegtuig EasyJet

Op 1 augustus dit jaar werden er 12 vluchten van en naar Nederland geannuleerd en dit zorgde bij ruim 1.900 passagiers voor problemen. EasyJet staakte daarna nogmaals op 11 augustus. Deze staking zorgde voor ongemak voor ruim 2.200 passagiers. De stakingen van vandaag zullen ook weer voor veel overlast zorgen bij EasyJet passagiers.

Recht op vergoeding bij staking EasyJet piloten
EasyJet geeft aan dat de passagiers kosteloos hun vlucht kunnen omboeken of dat ze hun geld terug krijgen, maar ze hebben mogelijk ook recht op een vergoeding. Veel passagiers zijn niet op de hoogte van hun rechten bij staking van Nederlandse piloten. Passagiers die door de stakingen met meer dan twee uur vertraging aankomen op hun eindbestemming, hebben volgens Verordening 261/2004 recht op vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Ilona Maertzdorff, jurist bij EUclaim, geeft aan dat de rechtbanken in Nederland staking van eigen personeel niet als een buitengewone omstandigheid zien. ‘’De rechters hebben geoordeeld dat luchtvaartmaatschappijen invloed kunnen uitoefenen op hun personeel zoals bij onderhandelingen van arbeidsvoorwaarden en zien een dergelijke staking dus niet als overmacht. Bovendien zijn luchtvaartmaatschappijen zelf verantwoordelijk voor hun personeel’’, aldus mevrouw Maertzdorff. In de Verordening is de hoogte van de vergoeding vastgelegd en deze kan oplopen tot maximaal € 600,- per persoon. De hoogte van de vergoeding wordt bepaald op basis van de afstand van de vlucht. 

———————————————————————————————-
Noot voor de redactie niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

EUclaim
t.a.v. Evelien Kregting
@: ekregting@lennoc.com
T: 088-0066466
I: www.euclaim.nl

EUclaim is een bedrijf dat een juridische dienstverlening biedt aan passagiers die te maken hebben gehad met een vertraagde of geannuleerde vlucht. Passagiers hebben recht op een financiële compensatie voor het tijdsverlies na een vertraagde of geannuleerde vlucht, zoals wettelijk is vastgelegd in de EU Verordening 261/2004. EUclaim is marktleider op dit gebied en handelt het gehele claimproces voor de passagier af. Wanneer een luchtvaartmaatschappij niet compenseert volgens de regels, stapt EUclaim voor de passagier naar de rechter.      

Vragen? Chat of bel