Vrouw wachtend op luchthaven op vertraagde vlucht

Vertraging Schiphol

Krijg tot 600 euro vergoeding

Vloog u van of naar Amsterdam Schiphol Airport? Had uw vlucht meer dan drie uur aankomstvertraging? Dan kunt u recht hebben op een vergoeding. Deze kan oplopen tot €600 per persoon.
Check uw vlucht

733.646 tevreden passagiers

Vind hier vertraagde vluchten van en naar Schiphol met recht op vergoeding

Is uw vlucht vertraagd? En vloog u van of naar Amsterdam Schiphol Airport? Dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding tot €600 per persoon! Wij hebben de actuele vluchtvertragingen van Schiphol voor u op een rij gezet. Bekijk snel of uw vertraagde vlucht van of naar Amsterdam Schiphol Airport in de lijst onderaan deze pagina staat of controleer direct of u recht heeft op een vergoeding en dien uw claim in. U ontvangt direct advies over uw rechten en de vergoeding waar u aanspraak op kunt maken.

Uw rechten bij vluchtvertraging van en naar Amsterdam Schiphol Airport (AMS)

Uw rechten als vliegtuigpassagiers vastgelegd in de Europese Verordening 261/2004. In deze Verordening staat dat gedupeerde passagiers recht hebben op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies bij een vertraagde vlucht. De vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon. Om recht te hebben op een vergoeding moet uw vertraagde vlucht aan een aantal punten voldoen:

  • Met meer dan drie uur vertraging aankomen op de eindbestemming
  • Starten vanuit een EU-land
  • Of aankomen in een EU-land en uitgevoerd zijn door een Europese vliegtuigmaatschappij

Amsterdam Schiphol Airport is een Europese luchthaven, dus als uw vertraagde vlucht vanaf hier vertrekt en er geen sprake is van overmacht van de airline waarmee u vloog, dan heeft u recht op een vergoeding die kan oplopen tot €600 per persoon.

Stel: u vliegt van Dubai naar Amsterdam met Emirates. Door een technische mankement aan het vliegtuig loopt de vlucht een vertraging op van ruim 10 uur. Een technisch mankement is geen buitengewone omstandigheid, maar toch heeft u in deze situatie volgens Verordening 261/2004 geen recht op een vergoeding. U vliegt namelijk vanuit een niet EU-land met een niet Europese vliegtuigmaatschappij.

Zorgplicht bij 2 uur vertraging Schiphol

Vertrekt uw vliegtuig minimaal 2 uur later? Dan heeft u recht op verzorging. Dat houdt in dat de airline bij een lange vertraging moet zorgen voor eten en drinken. In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat de airline een overnachting voor u moet regelen, en eventuele vervoerskosten van en naar de accommodatie betaalt.

Regelt de airline dit niet voor u en betaalt u dit zelf? Bewaar dan alle bonnetjes, want u kunt gemaakte kosten terugvorderen.

De hoogte van de vergoeding bij vluchtvertraging

Wanneer uw vertraagde vlucht van of naar Amsterdam Schiphol Airport onder Verordening 261/2004 valt heeft u recht op een vergoeding. De hoogte van de vergoeding wordt bepaald op basis van de afstand van de vlucht:

afstand-globe-wereldkaart-vergoeding-euclaim

Bereken de afstand van uw vlucht

Vluchtbestemmingen vanaf Schiphol naar bestemming binnen de EU

  • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (b.v. Amsterdam naar Londen)
  • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km (b.v. Amsterdam naar Malaga)

Vluchtbestemmingen vanaf Schiphol naar bestemming buiten buiten de EU

  • €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (b.v. Amsterdam naar Genève)
  • €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km (b.v. Amsterdam naar Marrakech)
  • €600 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km (b.v. Amsterdam naar New York)

Geen vergoeding voor vertraging bij een buitengewone omstandigheid

In Verordening 261/2004 is vastgelegd dat passagiers geen recht hebben op een vergoeding wanneer de vluchtvertraging is ontstaan door een buitengewone omstandigheid. Met een buitengewone omstandigheid wordt een situatie bedoeld waarbij er sprake is van overmacht. De vliegtuigmaatschappij kan geen invloed op uitoefenen op de onstane problemen. Om deze reden hoeft de vliegtuigmaatschappij geen vergoeding te geven aan de passagiers.

In 2022 waren er veel vertragingen en annuleringen op Schiphol vanwege personeelstekort. Passagiers stonden soms uren voor de douanecontrole en misten daardoor hun vlucht. De airlines konden hiervoor niet verantwoordelijk gesteld worden. Duizenden gedupeerde passagiers konden geen claim indienen.

Ook vertraagden veel vluchten vanaf Schiphol omdat de bagageafhandeling de drukte niet aan kon. Koffers kwamen te laat, of niet aan boord. Dit vertraagde ook veel vluchten vanaf Schiphol

In november 2017 kampte Schiphol Airport met een storing in de luchtverkeerstoren. Dit zorgde ervoor dat veel vliegtuigmaatschappijen vluchten moesten annuleren of dat vluchten moesten uitwijken naar een andere luchthaven. Deze situatie was een buitengewone omstandigheid en gedupeerde passagiers hadden dus geen recht op een vergoeding.

Zijn er dus problemen op S

 

Vertragingen Schiphol: de feiten

De meeste Nederlanders die vliegen doen dit vanaf Amsterdam Schiphol Airport. In 2018 maakten 71 miljoen passagiers gebruik van de Nederlandse luchthaven. Dit waren drie miljoen meer passagiers dan in 2017. Deze stijging was echter minder groot dan de jaren ervoor. Dit komt omdat Schiphol Airport sinds 2018 steeds dichter aan het maximum aantal vliegbewegingen zit. Met de toename van het aantal passagiers nemen gelukkig ook de mogelijkheden toe om op en om de luchthaven te parkeren. Veel passagiers gebruikten de luchthaven als overstapluchthaven voor verre bestemmingen buiten Europa. Schiphol is de thuisbasis voor de Nederlandse vliegtuigmaatschappijen KLM, CorendonTUIfly en Transavia. Naast Nederlandse vliegtuigmaatschappijen gebruiken ook Delta Air Lines, Vueling en easyJet de Amsterdamse luchthaven als basis. Het aantal vluchten waarbij passagiers recht hadden op een vergoeding was in 2018 4.988 vluchten. Het ging hierbij om ongeveer 748.200 passagiers.

Heeft uw vlucht van of naar Schiphol ook een vertraging?

Is uw vlucht van of naar Schiphol Airport (AMS) vertraagd? Wilt u weten of u recht heeft op op geld terug voor uw vluchtvertraging? Kijk snel of uw vertraagde vlucht in onderstaande lijst staat. Elke dag werken wij op basis van onze database de lijst met actuele vluchtvertragingen bij. Staat uw vlucht er niet bij? U kunt altijd uw vlucht controleren in onze database. Wij geven u dan meteen gratis advies over uw rechten.

Dient u uw claim in bij EUclaim dan zorgen wij ervoor dat u krijgt waar u recht op heeft. Wij nemen al het werk voor u uit handen op basis van no cure, no pay. Weigert de vliegtuigmaatschappij te betalen dan gaan onze juristen ook voor u naar de rechtbank.

Staat uw vertraagde vlucht hier tussen?

Actuele lijst vertraagde vluchten van en naar Schiphol

Dien een claim in en krijg compensatie voor uw vertraging op Schiphol

Dien een claim in en krijg tot 600 euro vergoeding. Klik hieronder en binnen een paar minuten weet u waar u recht op heeft.

14467 passagiers hebben EUclaim een score van 4,4 uit 5 gegeven op Trustpilot.
Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 14467 ervaringen

Vertraging op Schiphol? Lees meer.

  • 2022-05-04

    Drukte Schiphol: wat zijn je rechten en wanneer kun je claimen?

    Op Schiphol is het momenteel ontzettend druk. De cocktail personeelstekort en de drukte vanwege de vakanties, leidt tot lange rijen bij de security, annuleringen en flinke wachttijden bij de bagagebanden. Ben jij ook de dupe van de drukte en problemen op Schiphol? We leggen je uit wat jouw rechten zijn en wanneer je kunt claimen.

  • 2023-02-07

    Hoe lang van te voren op Schiphol

    Heb jij geen zin om lang te wachten op Schiphol? Lees hoe lang je écht van tevoren aanwezig moet zijn om je vlucht niet te missen.

  • 2022-06-14

    De drukte op Schiphol vermijden. Wat zijn de beste alternatieven?

    Alle schreeuwende krantenkoppen en radioberichten vertellen genoeg: het is druk op Schiphol. Dit komt voornamelijk door een personeelstekort, wat zelfs met de nieuwe zomertoeslag niet zomaar is opgelost. Wil jij deze zomer niet zwetend in een wachtrij op Schiphol staan? Wij hebben de alternatieven voor je op een rijtje gezet!

  • 2022-11-30

    Overnachten op Schiphol, kan dat?

    Het kan zijn dat je lang moet wachten op Schiphol. Bijvoorbeeld omdat je vlucht op het laatste moment vertraagd is, geannuleerd is of op een onmogelijke tijd gepland staat. Dan is een eigen plek om bij te komen, te slapen of je op te frissen, geen overbodige luxe. Wist je dat er na de het inchecken, ook mogelijkheden zijn om een hotelkamer te boeken en te overnachten op Schiphol?

    We vertellen je er alles over in deze blog.

Gecontroleerd door

Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Bekend van NOS, RTL Nieuws, BNR,Telegraaf en Radar.

Meer over Hendrik
Vragen? Chat of bel
Was uw vlucht vertraagd? Check uw vergoeding