lege vliegtuigstoelen

Uw rechten bij vliegen en corona

EUclaim helpt bij vlucht- en reisproblemen vanwege corona

Vlucht of vakantie geannuleerd vanwege het coronavirus? Laat uw voucher controleren!
Vouchercheck

Coronavoucher ontvangen? EUclaim staat voor u klaar!

EUclaim heeft jarenlange juridische ervaring in de reiswereld en helpt al meer dan 12 jaar passagiers aan een vergoeding voor het tijdsverlies bij vertragingen en annuleringen. Dit doet EUclaim op basis van Verordening 261/2004. Ook tijdens de coronacrisis staan wij klaar om passagiers en gedupeerde vakantiegangers te helpen bij het bewaken en behalen van hun rechten.

Uw rechten bij een geannuleerde vlucht of reis vanwege het coronavirus

Gedupeerde reizigers hebben recht op teruggave van de reissom wanneer hun vlucht of vakantie is geannuleerd door corona. Veel vliegtuigmaatschappijen en reisorganisaties geven wegens financiële problemen vouchers uit. De regels voor het uitgeven en accepteren van een voucher zijn als volgt:

  • U hoeft een voucher niet te accepteren. Wanneer u liever uw geld terug wilt dan heeft u daar recht op.
  • U moet uw geld binnen 14 dagen na de annulering terugkrijgen. Vanwege de drukte die vliegtuigmaatschappijen en reisorganisaties tijdens de coronacrisis ervaren mogen zij hier een langere termijn voor rekenen.
  • Heeft u een voucher geaccepteerd maar wilt u toch liever uw geld terug? Na zes maanden mag u alsnog uw geld terugvragen.
  • Wanneer de voucher verlopen is moet de reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij u alsnog uw reiskosten terugbetalen. De voucher is maximaal 12 maanden geldig omdat de dekking van Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) daarna verloopt.

Geld terug voor je geannuleerde vakantie door corona

Wanneer uw vakantie geannuleerd is door het coronavirus heeft dit vervelende gevolgen. Als reiziger wilt u zekerheid in onzekere tijden. EUclaim geeft u voor slechts €24,95,- per boeking de zekerheid dat uw voucher aan de wettelijke regels voldoet en dat u uiteindelijk ook uw geld terugkrijgt. En u hoeft er niets voor te doen! EUclaim regelt alles. Wij beheren uw voucher en komen op voor uw rechten. 

voucher service euclaim

Veelgestelde vragen over vliegen en corona

  • Wat als mijn pakketreis wordt geannuleerd?

    Veel reisorganisaties en reizigers worden geconfronteerd met het omboeken van geplande pakketreizen of met het annuleren van deze reizen. Voor de vele geannuleerde pakketreizen hebben de ANVR en SGR de corona-voucher in het leven geroepen. EUclaim adviseert reizigers om de corona-voucher niet te accepteren en voor een terugbetaling van de reiskosten te gaan. De voucherbeheer dienstverlening van EUclaim kan reizigers helpen om de kosten terug te halen.
  • Heb ik recht op geld terug voor bijgeboekte services zoals stoelreserveringen en bagage?

    Als uw vlucht geannuleerd is door de vliegtuigmaatschappij, heeft u recht op terugbetaling van de volledig betaalde ticketprijs. Dit is inclusief bijgeboekte services zoals stoelreserveringen en bagage. Als de vliegtuigmaatschappij dit niet uitbetaalt, kunt u dit alsnog terugvragen. Onze partner Miss Casey kan hierbij helpen.
  • Hoe krijg ik mijn geld terug voor een geannuleerde vlucht door COVID-19?

    Wanneer uw vlucht geannuleerd is vanwege de coronacrisis kunt u kiezen uit een voucher of teruggave van de ticketkosten. Wanneer u geen voucher wilt en de vliegtuigmaatschapppij moeilijk doet over het terugbetalen van de ticketkosten dan kan EUclaim daarbij helpen.
  • Ik heb een corona-voucher ontvangen, Wat nu?

    Heeft u een corona-voucher ontvangen maar wilt u liever uw geld terug? Dat kan. Wanneer de vliegtuigmaatschappij weigert uw geld terug te geven kunt u dit laten regelen door onze partner Miss Casey op basis van no cure, no pay. Heeft u de voucher geaccepteerd? Dan kan EUclaim voor u de voucher controleren op rechtmatigheid en beheren. Wij regelen dan alle communicatie met de vliegtuigmaatschappij en zorgen dat u, uw (resterende) ticketbedrag terugkrijgt wanneer de voucher is verlopen.
  • Mijn vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus, wat nu?

    Is uw vlucht geannuleerd vanwege het coronavirus? Dan heeft u helaas geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies volgens Verordening 261/2004. Check uw vlucht altijd in onze calculator. Dan weet u zeker wat de reden van de annulering was. U heeft, in geval van annulering, altijd recht op teruggave van de ticketkosten of een vervangende vlucht. Heeft u een corona-voucher ontvangen? Dan kunt u deze door EUclaim laten controleren en beheren.

De impact van corona op het vliegverkeer

Covid-19 heeft een grote impact op de reisindustrie. Vliegtuigmaatschappijen en reisorganisaties hebben het financieel lastig en worden gesteund door de overheid of moeten in sommige gevallen toch faillissement aanvragen. Voor passagiers heeft het coronavirus geannuleerde vluchten en vakanties tot gevolg. Zo hebben Nederlandse vliegtuigmaatschappijen als Transavia, KLM en Corendon bijna alle vluchten moeten annuleren vanwege corona. vliegtuigmaatschappij KLM heeft vanwege de coronacrisis ruim 3,4 miljard euro aan staatssteun ontvangen.  Ook reisorganisaties als Sunweb en Expedia hebben last van corona. Heeft u een voucher ontvangen voor een geannuleerde vlucht of complete vakantie? Dan kan EUclaim u bijstaan.

Reisadvies en corona

Vanwege het coronavirus hebben vakantiegangers en vliegtuigpassagiers continu te maken met veranderende reisadviezen. Wanneer er teveel nieuwe besmettingen in een regio of land zijn wordt het reisadvies door het ministerie van buitenlandse zaken aangepast. Het is belangrijk om dit reisadvies op te volgen omdat het reisadvies van grote invloed is op je veiligheid en de dekking van je (reis)verzekering. Er zijn vier soorten corona reisadviezen die door middel van kleuren worden aangeduid:

  • Code groen: Er zijn geen noemenswaardige coronamaatregelen en weinig besmettingen in dit gebied. Dit wordt als een veilig land of gebied gezien.
  • Code geel: Let op, er zijn veiligheidsrisico’s in dit gebied. Er zijn in deze gebieden of landen maatregelen getroffen die beperkt invloed hebben op het dagelijks leven.
  • Code oranje: Reis alleen als dat moet. Er zijn gezondheids- en veiligheidsrisico’s, een inreisverbod en/of quarantaineverplichting.
  • Code rood: Het wordt sterk afgeraden om naar deze bestemming af te reizen omdat de kans op besmetting groot is.

Elk land heeft zijn of haar eigen regels om covid-19 besmettingen te beperken. Zo zijn mondkapjes in verschillende landen verplicht om te gebruiken in openbare ruimtes en het openbaar vervoer. Je moet ook een mondkapje dragen als je gaat vliegen tijdens corona. Verdiep je daarom in de regels die voor elk land gelden om zo de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Vragen? Chat of bel