Vlucht vertraagd? Aansluitende vlucht wacht niet

Stel je voor; je hebt een vliegreis met een tussenstop geboekt, dat is vaak goedkoper of het is niet mogelijk om rechtstreeks te vliegen. Wanneer je eerste vlucht een kleine vertraging oploopt zit je in spanning of je je aansluitende vlucht wel haalt. Stewardessen en grondpersoneel stellen passagiers vaak gerust: ‘Het vliegtuig wacht wel’ is een veel gehoorde opmerking. Maar niets is minder waar, het vliegtuig wacht vrijwel nooit.

Wachtende passagiers op de luchthaven

Luchtvaartmaatschappij houdt passagiers voor de gek

Je hebt een vlucht met een overstap geboekt naar je vakantiebestemming. Je eerste vlucht heeft een korte vertraging opgelopen en je zit op de wip, haal ik mijn aansluitende vlucht wel of haal ik hem niet? Dit zorgt bij veel passagiers voor een enorme stress tijdens de eerste vlucht. Op het moment dat je het niet meer uithoudt van de spanning, vraag je het na bij de stewardess: ‘ Haal ik mijn aansluiting nog?’.  Vrijwel altijd zal ze je gerust stellen: ‘Het vliegtuig wacht wel even, geen zorgen’.

Eenmaal geland haast je je het vliegtuig uit. Je vraagt nog snel even aan het grondpersoneel: ‘Red ik mijn aansluiting nog?’. Ook zij reageren positief: ‘Het vliegtuig wacht wel even’. Je rent naar de gate en haalt opgelucht adem. Gelukkig, ze zijn nog maar net begonnen met boarden. Geen probleem dus, want jij bent tenslotte al ingecheckt en nog op tijd.

Je sluit achteraan in de rij en wanneer je aan de beurt bent voor de check volgt een vervelend moment, je wordt geweigerd op de vlucht. ‘Sorry, het vliegtuig zit vol’. Er is geen plaats meer voor je en dat terwijl jij toch echt een ticket met jouw naam hebt voor deze vlucht. Je bent ongemerkt omgeboekt naar een andere vlucht. Mocht je dus wat later aankomen, dan halen we je meteen uit de droom. Het vliegtuig wacht niet op jou!

Waarom mag de passagier niet mee?

Uit ervaringen bij EUclaim blijkt dat een vliegtuig vrijwel nooit wacht. Zelfs als de aansluitende vlucht vertraagd is blijven de stoelen niet voor jou gereserveerd. Deze worden vergeven aan andere passagiers die op een wachtlijst staan.  Zodra bekend is dat een passagier de minimum connectie tijd overschrijdt, de tijd die minimaal nodig is op een luchthaven om de aansluitende vlucht te halen, wordt de passagier omgeboekt naar een andere vlucht.  Dit gebeurt vaak al wanneer je nog in de lucht bent en je eerste vlucht nog niet eens geland is. Ook al lukt het je wel om op tijd bij de gate aanwezig te zijn, ben je alsnog omgeboekt.

De stoelen die daarbij vrijkomen worden vergeven aan andere passagiers die op de ‘reservelijst’ staan voor die vlucht. Mochten er geen passagiers op de reservelijst staan,  gaan de vliegtickets weer in de verkoop.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Van der Lans vs. KLM: Europese Hof stelt passagier in gelijk
Volgende blogartikel
Bizarre vluchtvertragingen door dieren
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
2 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Arij maat
6 jaren geleden

Mijn vliegtuig was vanwege sneeuw in ams (Ryanair) gecancelled, buitengewone omstandigheden. Ik kon pas 5 dagen later een vliegtuig krijgen, maar kon niet wachten en ging de volgende dag naar Antwerpen . Vraag is er ergens in de wet wat een redelijke tijd mag zijn voor een ander vliegtuig , 5 dagen lijkt mij geen redelijke tijd??

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Arij maat

Bedankt voor je bericht Arij. Wat een vervelende situatie. 5 dagen is inderdaad heel veel. Je kunt even contact opnemen met onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl. Zij helpt je de extra kosten voor het andere vliegticket terug te krijgen. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding