Vlucht geannuleerd? Dit zijn je rechten!

De rechten van vliegtuigpassagiers zijn vastgelegd in Verordening 261/2004. De regels voor het verkrijgen van een vergoeding bij een geannuleerde vlucht zijn niet altijd even gemakkelijk. In deze blog leggen we uit wanneer je wél en wanneer je géén aanspraak kunt maken op financiële vergoeding bij een annulering.

Vlucht geannuleerd? Dit zijn je rechten!

Vergoeding bij annulering

In eerste instantie is het belangrijk om te weten wanneer je geïnformeerd bent over de annulering van je vlucht. Ben je meer dan twee weken voor de vluchtdatum geïnformeerd over de wijziging in je vluchtschema, dan heb je geen recht op een financiële vergoeding. Je hebt in deze situatie wel recht op een omboeking of de ticketprijs terug.

Ben je tussen de 14 dagen en 7 dagen voor je vlucht geïnformeerd over de annulering gelden de volgende regels:

Ben je minder dan 7 dagen voor je vlucht geïnformeerd over de annulering, dan gelden dezelfde bovenstaande regels. Echter, is de vergoeding voor het ongemak van toepassing wanneer je meer dan 1 uur eerder vertrekt en/of meer dan 2 uur later aankomt op je eindbestemming.

Veel mensen zijn er niet van op de hoogte, maar het kan dus zijn dat je eerder vertrekt dan je oorspronkelijke (geannuleerde) vlucht en ook dan recht hebt op een vergoeding!

Voorbeelden

Twijfel je of je recht hebt op een vergoeding? Vul je vluchtgegevens in en wij geven je gratis advies over jouw rechten.

Infographic

De regelgeving is redelijk ingewikkeld. We hebben daarom een infographic gemaakt waar je in één oogopslag kunt bekijken of jij recht hebt op een financiële vergoeding wanneer je vlucht is geannuleerd:

Infographic rechten bij geannuleerde vlucht

 

Geef een reactie

avatar
wpDiscuz
Vragen? Chat of bel