Luchthaven vertraging

Vertraagd door slecht weer? Dit zijn je rechten

9 oktober 2013
storm en donkere lucht op het strand

Slecht weer in de luchtvaart

Een vliegtuig kan veel weerssituaties aan, echter zijn er situaties waarbij een vliegtuig niet kan landen of vertrekken. In het geval van dichte mist, harde wind of wind uit een ongunstige richting moet een toestel soms uitwijken of wachten met vertrekken. Daarbij is niet elke luchthaven even goed uitgerust op bepaalde weersomstandigheden. Per luchthaven is het dus verschillend wat het effect is van slecht weer op de geplande vluchten.

Heb ik recht op een vergoeding bij vertraging of annulering door slecht weer?

Is je vertraagde vlucht of geannuleerde vlucht een direct gevolg van slechte weersomstandigheden? Dan heb je helaas géén recht op een vergoeding. De luchtvaartmaatschappij kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de vertraging. Is jouw vlucht zelfs geannuleerd? Dan heeft de luchtvaarmaatschappij de plicht om een vervangende vlucht aan te bieden.

Bij slecht weer hebben airlines wel zorgplicht na 2 uur vertraging

Vertrek jij meer dan 2 uur later met jouw vlucht? Dan heeft de airline wel een zorgplicht. Dat betekent dat je recht hebt op wat eten of drinken.

Vlucht vertraagd door weersomstandigheden op plaats van bestemming

Slechte weersomstandigheden kunnen ook een rol spelen op de bestemming, waardoor je deze niet direct ziet en de reden dus ook niet begrijpt. Twijfel over je over de reden van je vertraagde vlucht? EUclaim kan precies zien of je vlucht in aanmerking komt voor een compensatie of niet. Je kunt het ook zelf checken in onze database.

Consequenties: ook vertragingen latere vluchten door slecht weer

Wij zien veel luchtvaartmaatschappijen die in de ochtend vertraagd vliegen vanwege bijvoorbeeld mist. Vervolgens zijn de geplande vluchten in de avond of soms zelfs de volgende dag nog steeds vertraagd.

Luchtvaartmaatschappijen plannen vaak alle vluchten op een dag kop-staart, waardoor bij een ontregeling van 1 vlucht door weersomstandigheden wel 5 vluchten vervolgens vertraagd vliegen. Door het strakke schema kan er niet worden geanticipeerd op deze situaties. De vertragingen van vluchten nadat het slecht weer al is opgeklaard worden “knock-on”-vertraging genoemd, ook wel het bekende ‘domino-effect’.

Passagiersrechten bij vertraging of annulering door slecht weer

De EU Verordening stelt dat slechte weerssituaties een buitengewone omstandigheid zijn, waarbij de luchtvaartmaatschappij haar passagiers niet hoeft te compenseren voor het geleden tijdsverlies. Echter, staat in dezelfde Verordening ook dat de weersomstandigheden de vlucht in kwestie moet verhinderen om een succesvol beroep te doen op een buitengewone omstandigheid. Een beroep op weersomstandigheden zal dus bij een “knock-on” vertraging de maatschappij niet baten. De passagiers hebben in dat geval gewoon recht op een vergoeding voor het ongemak.

Wel dient er gezegd te worden dat maatschappijen in Nederland steeds beter anticiperen op deze situaties en dat de kans op “knock on”-vertragingen hierdoor afneemt.

TIP! Vlucht geannuleerd door slecht weer? Je hebt recht op verzorging

Is jouw vlucht geannuleerd door slecht weer? De vliegtuigmaatschappij is verplicht om je te verzorgen. Je kunt hierbij denken aan eten, drinken en een hotelovernachting. Ontvang je deze verzorging niet dan kun je de kosten achteraf indienen bij de vliegtuigmaatschappij of een claim indienen.

Claim gemaakte kosten terug
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
176 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Rene Bliek
1 maand geleden

Hallo,
Onze vlucht, mijn vrouw en ik, op 11 dec 2023, te 13.20 uur werd geannuleerd ivm weersomstandigheden. De vlucht werd naar de volgende dag gezet. Vlucht KL1276 Om 05.50 uur. Vluchten van klm voor ons en na ons zijn die dag zijn wel vertrokken net als vele andere maatschappijen vanuit Edinburgh. Het weerbeeld was op genoemd tijdstip rustig. Eerder in deze ochtend was er veel wind.
Krijgen geen vergoeding ivm weersomstandigheden. Ik denk aan een nock-on geval. Gaat om vlucht KL1282. Vraag is, sta ik in mijn recht om een vergoeding te krijgen samen met mijn vrouw?

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 maand geleden
Reply to  Rene Bliek

Hoi Rene,
Ik heb al uw vluchtgegevens ingevuld in onze website en ik zie dat wij deze claim wel aannemen! Wij houden alle gegevens rondom vluchten, maar ook rondom het weer bij, dus als u uw claim bij ons indient, gaan wij onderzoeken of de weersomstandigheden inderdaad te slecht waren om te vliegen. Hier kunt u uw vlucht invullen: https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u het beste even bellen, denk ik! Wij zijn bereikbaar op: 088-0066466.
Hartelijke groet,
Lisanne

Roos
4 maanden geleden

Goedenavond,

Onze vlucht van donderdag 12 oktober 2023 om 14.45 uur is verlaat vertrokken en kon ook niet direct parkeren in Istanbul. Het gevolg is dat we onze overstap gemist hebben. We konden 5 uurtjes later wel vertrekken met een ander vliegtuig. Turkish Airlines geeft aan dat ze geen vergoeding verschuldigd zijn omdat de vertraging buiten hun schuld is en beroepen zich op de verordening. Hoe kunnen wij als reguliere burger zien wat de reden van vertraging was? Dat moeten we toch kunnen achterhalen?

Het betreft TK1958 (Amsterdam-Istanbul) en vervolgens TK94 (Istanbul- Jeddah) gemist.

Alvast bedankt

Beheerder
Jerrymie Marcus
4 maanden geleden
Reply to  Roos

Beste Roos bedankt voor je bericht. Het is niet altijd mogelijk om de reden te achterhalen uit publieke bronnen. Wij zien dat er rond die tijd meerdere vluchten vertraagd zijn op Amsterdam, dat kan een indicatie zijn dat het onmacht is van Turkish Airlines, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Als je het niet eens bent met de reactie van Turkish Airlines, dan kun je via ons een claim indienen. Check hier uw vlucht.

H. Hagedorn
7 maanden geleden

Goede middag, mijn dochter zou woensdagavond 16.8.naar Schiphol Gestrand in Franfurt (transfer). Haar vlucht LH 1002 werd geannuleerd door slecht weer. Ondanks beloftes dat zij via sms etc te horen zou krijgen wanneer ze de volgende ochtend kon vliegen is dat niet gebeurd. Ze moest er zelf achteraan en heeft de hele middag op het vliegveld moeten wachten en regelen dat ze ’s avonds terug kon vliegen. Ze moet nu haar kosten voor avondeten en 1x vervoer hotel nog declaren, maar heeft extra mobiele kosten gemaakt ( geen wifi op vliegveld) en lunch ( gepind). Welke kosten kan ze declareren? En komt ze in aanmerking voor compensatie vertraging omdat LH geen contact met haar heeft opgenomen waardoor ze later dan toegezegd is vertrokken

Last edited 7 maanden geleden by H. Hagedorn
Beheerder
Jerrymie Marcus
7 maanden geleden
Reply to  H. Hagedorn

Beste, wat vervelend om te lezen! Helaas komt ze niet in aanmerking voor compensatie vanwege haar vertraging. De reden is het slechte weer en dat is overmacht. Extra kosten kunnen hier gedeclareerd worden, mits ze dit kan hard maken met een gespecificeerde bon (dus niet het betaalbewijs of de pinbon) en het meer is dan 250 euro. Is het minder dn 250 euro, dan raad ik u aan om alle bonnen bij de luchtvaartmaatschappij in te dienen. Succes!

Laura
7 maanden geleden

Goedenavond,

Hoe kan ik controleren of het daadwerkelijk om de slechte weersomstandigheden gaat? Wij vlogen op vrijdag 23-6 van Heraklion naar amsterdam, vlucht nummer CD512. We zouden om 14:05 vertrekken en gingen uiteindelijk met een vervangend toestel rond 19:00 de lucht in. Op Kreta was het mooi weer en ook in Nederland ook.
Hoe kan ik dit zelf precies nou achterhalen?

Beheerder
Jerrymie Marcus
7 maanden geleden
Reply to  Laura

Beste Laura, bedankt voor je bericht. Wij hebben er zelf naar gekeken en we zijn het met je eens, er lijkt niets mis te zijn met de weersomstandigheden op beide plekken. Het lijkt of ze zich hier op beroepen: Een dag eerder was hetzelfde vliegtuig een paar uur vertraagd door mist en dit hebben ze doorgetrokken naar jouw vlucht. Wat ons betreft geen acceptabele reden. Meerdere passagiers van deze vlucht hebben via ons een claim ingediend om samen achter deze compensatie aan te gaan. Ons advies is om je hier bij aan te sluiten, dat kan hier. Succes!

Wout
1 jaar geleden

Beste heer/mevrouw,
De vlucht HV6204 van 26 februari 2023 uit Lissabon naar Eindhoven toe, was meer dan 3u vertraagd. Transavia claimt dat dit door de weersomstandigheden kwam. (het was een prachtige dag die dag in Lissabon).
Wat is uw advies hieromtrent?

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  Wout

Beste Wout,
Ik heb de vlucht voor u opgezocht en er was inderdaad sprake van een buitengewone omstandigheid. Dit betekent dat u helaas geen recht heeft op compensatie.
Hartelijke groet,
Lisanne

Rachid
1 jaar geleden

Hallo, Kunnen jullie zien of mijn vlucht door weersomstandigheden 3 uur is vertraagd? Alle andere vluchten zijn wel op vetrokken. Mijn vlucht is eindhoven-nador 8 maart TB7002.

Alvast bedankt.

Rachid

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  Rachid

Hoi Rachid! Ik heb je vlucht ingevuld in onze calculator https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht en daaruit blijkt dat je waarschijnlijk recht hebt op een vergoeding. Als je via ons je claim indient, dan gaan wij voor jou je vergoeding ophalen bij de airline. ~ Lisanne

Ginie de Regt
1 jaar geleden

De vlucht van chisinau naar Warschau LO 514 zou op 21 januari zijn vertraagd door weersomstandigheden, echter de zon scheen volop. Kunt u mij zeggen of dit echt de weersomstandigheden waren, of probeert de vliegtuig maatschappij onder zijn verantwoordelijkheid uit te komen?

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  Ginie de Regt

Beste Ginie, Helaas komt u niet in aanmerking voor een vergoeding. Uw vlucht had een aankomstvertraging van minder dan drie uur. Om recht te hebben op een vergoeding moet u volgens Verordening 261/2004 met meer dan drie uur vertraging aankomen op de eindbestemming. Bij een vertraging van meer dan twee uur heeft u wel recht op eten en drinken en een eventuele hotelovernachting op kosten van de vliegtuigmaatschappij. Hiervoor kunt u rechtstreeks contact opnemen met de vliegtuigmaatschappij. Succes! ~ Lisanne

R. Weerman
1 jaar geleden

Vandaag werd mijn vlucht geannuleerd vanaf Eindhoven naar Malaga HV6653. 20 Jan 2023.
Dit ivm de sneeuwval. Nu blijkt echter dat andere vluchten wel vertrekken rondom dit tijdstip, weliswaar met flinke vertragingen. Hoe kan het zijn dat sommige vluchten wel kunnen opstijgen en sommige niet.. ook van dezelfde luchtvaartmaatschappij? Heb ik hier recht op vergoeding. Vlucht is nu om geboekt naar andere dag en andere luchthaven.

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  R. Weerman

Beste R. Weerman,

Uit onze data blijkt, dat er bij deze vlucht inderdaad sprake is van een buitengewone omstandigheid in verband met zware sneeeuwval. U heeft daarom helaas geen recht op een vergoeding.

Hartelijke groet,

Lisanne

Marcel van M
1 jaar geleden

Beste,
Op 11 november ’22 zouden wij in de ochtend met RyanAir vanuit Eindhoven naar Valencia vliegen. Op Valencia was het noodweer incl. blikseminslag op het vliegveld, waardoor het vliegtuig aldaar niet richting Eindhoven kon komen. Onze vlucht (FR1718) van 10:50 uur werd daardoor herhaaldelijk uitgesteld: 11:40/12:20/14:15/14:50 en tegen 16:00 kregen wij het bericht dat deze vlucht gecanceld werd. Om 14:11 uur vertrok er nog wel een vliegtuig vanuit Schiphol naar Valencia (KL1503) dus het weer in Valencia was al genormaliseerd. We hebben onze tickets om kunnen boeken naar de volgende avond (12-11-’22) waardoor we dus 1,5 dag kwijt waren. Als ik de regels goed begrijp is hier het zogenaamde ‘knock-on’ principe van toepassing omdat op vluchtnummer FR1718 zelf helemaal geen noodweer van toepassing was en ze alleen problemen hadden om vluchtnummer FR1717 naar Eindhoven te krijgen. Ryanair beroept zich echter op overmacht door noodweer en weigert te compenseren.

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  Marcel van M

Beste Marcel,
Ik heb uw vluchtgegevens, voor zover ik ze kon achterhalen uit uw bericht, ingevuld in onze calculator op https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht. Hieruit blijkt dat er inderdaad kans is dat u recht heeft op een vergoeding! Als u uw claim indient via deze link, dan gaat één van mijn collega’s uitgebreid kijken naar uw claim en uw rechten. Zij gaan dan bijvoorbeeld kijken of uw vlucht inderdaad vertraagd was door noodweer of niet. Als u recht heeft op een vergoeding, dan zullen wij uw rechten verdedigen tegenover Ryanair. ~ Lisanne

Stella J
1 jaar geleden
Reply to  Marcel van M

Dag Marcel. Ik zou ook met dezelfde vlucht gaan en moest in plaats daarvan met de trein naar c]
Charleroi (Brussel), daar slapen in een hotel en daarvandaan de volgende ochtend met het vliegtuig naar Agadir. Nu ondervind ik twee problemen:
1) Ze hebben ons een mail gestuurd dat we het geld van de vlucht (65 euro) hebben teruggekregen in de travel wallet maar daar staat niets in, en
2) we kunnen niet opnieuw een aanvraag doen want ze hebben de vlucht verwijderd uit het systeem. Een claim indienen gaat dus ook niet meer

Hebben jullie dezelfde problemen of ergens al succes weten te boeken? Ik hoor het erg graag. Alvast bedankt.
Stella

Darrick
1 jaar geleden

Goede dag,

Kan een luchtvaart maatschappij een vlucht annuleren24 uur van te voren door weeromstadigheden? Wij moesten een dag later vertrekken en werden niet op de hoogte gebracht om wat voor reden, hebben toezegging van KLM gekregen dat wij het recht hebben op een compensatie incl de vouchers maar bij het verzilveren van deze vouchers werden ze alsnog niet goedgekeurd omdat ze dan pas delen dat het door weersomstandigheden kwam. Nog naar de weer verwachtingen van die dag gekeken en er staat nergens op de plaats van bestemming dat ze daar te maken hadden met extreem weer.

Marit Reusachtig
1 jaar geleden
Reply to  Darrick

Beste Darrick, de airline mag dat wel doen maar daar staat wel wat tegenover dat je waarschijnlijk aanspraak kan maken op compensatie. Check hier of je daar recht op hebt. https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht Met vriendelijke groet, Marit

N B
2 jaren geleden

Beste,

Wij zijn 31 januari met KLM van Amsterdam naar Los Angeles gevlogen. Als gevolg van de weersomstandigheden is de baggage niet mee aan boord genomen. KLM heeft zelf direct aangegeven dat er bij aankomst een PIR moest worden ingevuld, wij hebben dit direct gedaan. Mijn koffer is vervolgens na twee dagen aangekomen, die van mijn vrouw pas na vier dagen. We hebben allebei wat simpele kleding en basis verzorgingsproducten gekocht voor de tussentijd aangezien al onze kleding in de koffers zaten. Hiervoor hebben we een claim ingediend en nu krijgen we na 2 weken te horen dat KLM niets vergoedt aangezien de vertraging het gevolg was van extreme weersomstandigheden. Is dit gerechtvaardigd? De weersomstandigheden zijn hoe dan ook geen excuus voor het feit dat de baggage van mijn vrouw pas veel later dan mijn baggage is geleverd?
Mvg,
NB

Beheerder
Jolande Klompmaker
2 jaren geleden
Reply to  N B

Onze excuses voor de late reactie. Kunnen wij je nog helpen of heb je inmiddels je vraag beantwoord gekregen? ~Jolande

Merie Hoeben
2 jaren geleden

Hallo,

Wij zouden vandaag met Ryanair vanuit Eindhoven met vlucht FR9616 naar Rome vliegen. Vertrektijd 20.30 uur. Om 20.00 uur staat nog steeds in mijn boekinginformatie in de app aangegeven dat dit de vertrekluchthaven en tijd is. Bij aankomst op de luchthaven zeggen ze echter dat we vanwege mist naar Luik moeten. Dit gaat veel extra kosten met zich meebrengen. In Eindhoven kan ik gratis parkeren, nu moet ik in Luik parkeerkosten gaan maken, we landen hoogst waarschijnlijk as maandag weer in Eindhoven dus moeten kosten maken om thuis te komen en later onze auto weer ophalen in Luik. Bovendien missen we ws de trein in Rome omdat we later aankomen. Ik snap dat mist overmacht is, maar het feit dat er nog steeds niets is aangepast in ons reisschema, geeft dat misschien recht op een compensatie voor de extra kosten?

Ik hoor het graag.

merel
4 jaren geleden

Hallo,

Wij hebben een claim ingediend maar die word afgewezen. Wij hebben 8,5 uur vertraging gehad. Wij zouden van Antalya naar Rotterdam terug vliegen (OR766) op 13 september 2019. Echter stond volgens hun, het vliegtuig lange tijd stil op Mallorca vanwege het slechte weer. Die vlucht moest eerst weer terugkeren naar Rotterdam. Dit valt zeker onder het ‘domino’ en ‘knock on’ effect. Dan hebben wij toch gewoon recht op ons geld?

mvg,
Merel

EUclaim
4 jaren geleden
Reply to  merel

Hoi Merel!

Wat vervelend dat je claim is afgewezen. Was dit bij de vliegtuigmaatschappij? Wij nemen claims voor deze vlucht gewoon aan, we zien geen buitengewone omstandigheid terug in onze data :). Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op.

^Jasmijn

Bianca
4 jaren geleden

Wij vertrokken vanuit Brussel naar München en vandaar zouden we doorvliegen naar muscat. De vlucht die wij moesten hebben in Brussel kwam al met vertraging aan. Hierdoor kwamen wij met vertraging aan in München waardoor wij onze uitsluitende vlucht hebben gemist. Gevolg overnachten op het vliegveld en uren vertraging. Nu geeft de luchtvaartmaatschappij aan dat we geen vergoeding krijgen omdat in München buitengewone weersomstandigheden waren. Het regende misschien wat maar niet hard. Ook geen onweer of mist.

Hebben wij nu recht op compensatie?

EUclaim
4 jaren geleden
Reply to  Bianca

Hoi Bianca,

Wat een vervelende ervaring! Kun je mij de vluchtnummers en data sturen? Dan kijk ik je rechten voor je na! Mocht je extra kosten hebben moeten maken voor een hotel en maaltijden kun je deze ook terugclaimen! ~Jasmijn

Tammy
4 jaren geleden

Een luchtvaartmaatschappij zegt dat de reden van annulering ‘heavy fog’ betreft. Op het tijdstip van mijn vlucht van afgelopen vrijdag 29 maart met vluchtnummer LX725 (Swiss) om 9.50 uur was het echter zonnig! En de e-mail van annulering ontving ik al om 6.38 uur s ochtends…. Eerder die ochtend was het wel wat mistig volgens weerdata, dus het zou kunnen zijn dat het vliegtuig daardoor niet in Amsterdam kon komen en vervolgens dus niet beschikbaar was voor mijn vlucht. Maar slecht weer op een eerdere vlucht mag geen reden zijn om geen compensatie te geven toch?

EUclaim
4 jaren geleden
Reply to  Tammy

Hoi Tammy! Ik heb gelijk je vlucht gecheckt en wij nemen hier gewoon claims op aan. Wij zien inderdaad geen reden waarom mist op deze vlucht nog een rol zou moeten spelen. Je kunt dus gerust een claim bij ons indienen en dan gaan wij voor je aan de slag. Mocht je nog vragen hebben dan kun je altijd even contact met ons opnemen. ~Jasmijn

Marjon
5 jaren geleden

Beste, wij vertrokken vrijdag 10 augustus vanaf Amsterdam Schiphol met vlucht KL 6013 naar Orlando. Er was een overstap in Atlanta voor deze vlucht die we als Amsterdam – Orlando hadden geboekt. In Amsterdam hadden we 35 min. vertraging waardoor we onze aansluitende vlucht in Atlanta mistte. Hier werd onze vlucht door Delta Airlines omgeboekt naar een andere vlucht en deze vlucht had uiteindelijk ook flinke vertraging waardoor we 3.05 uur later aan kwamen in Orlando. Delta Airlines geeft nu aan dat wij geen recht hebben op vergoeding omdat onze vlucht vanuit Amsterdam op 10 augustus 13.00 uur vertraagd was als gevolg van slecht weer op 9 augustus. Is dit tercht?

Anouk van Burken
5 jaren geleden
Reply to  Marjon

Hoi Marjon, wat een vervelende situatie! Slecht weer op een voorafgaande vlucht is geen buitengewone omstandigheid. Kun je een bericht sturen met de vluchtgegevens van je huidige en nieuwe vlucht van Atlanta naar Orlando? Dan controleer ik graag voor je waar je recht op hebt. ~Anouk

Esther Gruppen
5 jaren geleden

vele vluchten waren die dag al geannuleerd, of zelfs de dag ervoor. onze vlucht zou gewoon doorgaan. We hebben 4 uur erop moeten wachten. Voor ons waren er geen vluchten zodat er geen domino effect is ontstaan. We zouden landen in londen city, maar smiddags landen ze daar niet en dus bij Ostend.. vanaf daar nog een uur met de trein.

ps , er stond die dag harde wind !! onze vlucht stond als enige niet geannuleerd

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  Esther Gruppen

Jeetje wat vervelend Esther! Gelukkig zijn jullie alsnog in Londen aangekomen. Mocht je extra kosten hebben moeten maken door de vertraging dan kun je deze indienen bij de luchtvaartmaatschappij. ~Jasmijn

Betty Moorman
5 jaren geleden

We zouden met 4 personen op zondag 16 december vanaf Krakau vliegen naar Eindhoven. 5 uur van te voren kregen we bericht van Transavia dat de vlucht geannuleerd was wegens mist in Eindhoven. Het alternatief was een vlucht op donderdag. Zolang konden we niet wachten, gelukkig konden we een kamer opnieuw boeken en op maandag met een andere maatschappij terugvliegen naar Dusseldorf. Van Transavia hebben we de ticketkosten teruggekregen maar we hebben veel meer kosten moeten maken. Hotel, vlucht naar Dusseldorf, extra verblijfkosten in Krakau, autokosten op Eindhoven. Hebben wij nog recht op een onkostenvergoeding?

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  Betty Moorman

Wat vervelend Betty! Je kunt inderdaad de extra gemaakte kosten ook verhalen bij Transavia. Als je daar hulp bij nodig hebt dan kun je contact opnemen met onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl. ~Jasmijn

Emile
5 jaren geleden

Beste,

Op 16 november is onze vlucht van AMS naar London City (KL 0987) geannuleerd vanwege dichte mist. Deze vlucht is vervolgens automatisch omgeboekt door KLM naar een avondvlucht (KL0979), maar deze werd bij aankomst op Schiphol wederom geannuleerd. Vluchten naar Heathrow en Stansted gingen wel door. Ons werd door KLM verteld dat ook de 17e november geen zin had, omdat die vluchten inmiddels alweer vol zaten. Staan nu dus met lege handen. Compensatie wordt vooralsnog in ieder geval niet gegeven door KLM.

Wat kunnen wij nu nog met bovenstaande specifieke situatie?

Mvg,

Emile

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  Emile

Hoi Emile,

Wat ontzettend balen dat je vlucht is geannuleerd! Ik zie inderdaad dat beide vluchten, zowel de KL0987 en de KL0979, bij ons dichtstaan vanwege verminderd zicht door de mist. Helaas heb je dus geen recht op een vergoeding omdat dit een buitengewone omstandigheid is. Begrijp ik goed dat KLM je geen vervangende vlucht heeft kunnen aanbieden? Dan hebben jullie recht op een restitutie van de ticketprijs. Mocht je hier nog vragen over hebben dan kun je het best even contact opnemen met onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.com. Zij helpen passagiers bij extra gemaakte kosten door vluchtproblemen.

Hopelijk gaan je vluchten in het vervolg zoals gepland!

Groet, Jasmijn

Marc
5 jaren geleden

Beste,

We zijn door KLM dinsdag 23 oktober omgeboekt naar woensdag 24 oktober vanwege het slechte weer in AMS. Het gaat om de vlucht vanuit CPH om 19:10. Deze was om 12:10 geannuleerd. Dit terwijl de KLM vlucht om 16:35 wel naar
AMS vloog!
Ook alle andere maatschappijen vlogen naar AMS (SAS/Norwegian Airlines).
We hebben nog een vlucht kunnen boeken naar AMS om 16:35 via Norwegian Airlines. Gelukkig want we moesten allebei op het werk zijn woensdag.

KLM weigert de kosten van dit te ticket te betalen vanwege
slechte weersomstandigheden (niets van gemerkt, andere
vluchten gingen wel).

We kunnen alleen een aanvraag doen voor restitutie van de
vlucht van woensdag die we niet genomen hebben.

Hoe kan dit? Terwijl het weer goed was en andere maatschappijen wel vlogen?

Mvg,

Marc

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  Marc

Hoi Marc,

Wat een vervelende situatie. Ik kan me goed voorstellen dat je hier vraagtekens bij zet. Ik heb het gelijk even nagekeken en zie dat jullie gewoon recht hebben op een vergoeding voor deze annulering. Voor eventuele extra gemaakte kosten door deze annulering kun je terecht bij onze partner Miss Casey. KLM moet het vervangende vervoer betalen. Daarbij maakt het ook niet eens uit of er sprake was van slecht weer of niet. Je hebt bij een annulering altijd recht op vervangend vervoer.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie. Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op. ~Jasmijn

Lisa B
5 jaren geleden

Hallo,

Duidelijke uitleg, echter nog onderstaande vraag;

Ik heb een claim ingediend bij de vliegtuigmaatschappij, echter krijg ik nu na 2,5 maand de reactie dat de annulering te maken had met onweer in Tenerife zuid. Dit terwijl we van Palma de Mallorca naar Dusseldorf zouden vliegen.
De vlucht zou om 20.30 plaatsvinden maar werd al om 08:05 die dag geannuleerd.
Hoe kan achterhaalt worden of dit echt de reden was?
Het betrof vlucht OE303 op zondag 22 juli 2018.

Met vriendelijke groet, Lisa.

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  Lisa B

Hoi Lisa,

Wij nemen gewoon claims aan op deze vlucht en herkennen ons ook niet in wat Laudamotion zegt. Je kunt dus eventueel de claim bij ons indienen. ~Jasmijn

René Fennet
5 jaren geleden

5 september 2018. slecht weer op Schiphol leidt tot “knock on” vertraging, en besluit dat die paar lui die in Bordeaux staan te wachten, ook de volgende dag mee naar huis kunnen.KLM claimt overmacht door weer, geen compensatie. Ik zeg commerciële afweging, dus dokken. Als KLM hier mee wegkomt, kan ik net zo goed met de prijsvechter vliegen.

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  René Fennet

Helaas is het bij de prijsvechters niet veel beter geregeld René :(. Wat vervelend dat je vlucht geannuleerd werd vanwege het weer! Ik heb het even voor je gecheckt maar KLM beroept zich volgens ons wel terecht op ATC restricties vanwege het weer. Mocht je extra kosten hebben moeten maken vanwege een dag vertraging kun je terecht bij onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.nl. ~Jasmijn

René Fennet
5 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Bedankt voor je snelle reactie

Marijke
5 jaren geleden

Sorry datum is 28/7/2018

Marijke
5 jaren geleden

Dag Ryanair beweert dat onze vlucht op 27 juli jl 6.50 van weeze naar cagliari is gecanceld vanwege weersomstandigheden. Is dat niet een reden dat vermeld kan worden. Bij ons werd niets gezegd daarover we hebbenzelfs bewijs meegekregen dat het daar niet om ging .
FR 4834

Gerard Craane
5 jaren geleden

Op 1-5-2018 stond onze vakantie gepland. Allereerst van A’dam naar Frankfurt (11.00 uur) om vervolgens na een overstap door te vliegen naar Denver (alles met Lufthansa) Om 08.00 uur krijgen we bericht dat de vlucht naar Frankfurt is gecancelled. Na lang wachten worden we omgeboekt op een vlucht van A’dam naar Chicago om vervolgens door te vliegen naar Denver. Al met al komen we 4 uur en 5 minuten later aan in Denver dan bepland. Na mijn vakantie heb ik een claim ingediend bij Lufthansa vanwege deze vertraging.
Lufthansa beweert echter dat de annulering van de eerste vlucht te maken had met de weersomstandigheden. (?) Vreemd want andere vluchten rond dat tijdstip zijn op de normale tijd vertrokken. Een vlucht die gepland staat op 11.00 uur om 08.00 uur annuleren wegens weersomstandigheden komt mij vreemd over zeker omdat het volgens mij stralend weer was.

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  Gerard Craane

Wat een vervelend verhaal Gerard! Heb je de originele en vervangende vluchtnummers voor mij? Ik kijk het graag even voor je na! ~Jasmijn

Stephanie
6 jaren geleden

Hallo,
Wij hebben op 27 januari 2018 vertraging gehad kittilä op vlucht OR149.
Vliegtuig ging niet door naar kuusamo.
Zijn na een bustocht van 5 uur in kuusamo aangekomen.
Ze beroepen het op slecht weer.
Klopt dit

Groetjes Stephanie

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Stephanie

Hoi Stephanie,

Ik kan je helaas in deze niks anders zeggen dan dat dit inderdaad door het weer kwam. Het was te slecht in Kuusamo vandaar dat het vliegtuig niet verder mocht vliegen. Jullie hebben dus helaas geen recht op een vergoeding. Mocht je extra kosten hebben moeten maken vanwege de vertraging kun je deze terugvragen via onze partner Miss Casey. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag :). ~Jasmijn

Frane
6 jaren geleden

Geachte geadresseerde(n),
Op maandag 18 december 2017 werd mijn vlucht vanuit Warschau naar Amsterdam geannuleerd. De reden was hevige sneeuwval. Echter niet in Warschau of Amsterdam, maar in Kiev. Het toestel diende namelijk uit Kiev te komen. Het duurde uren voordat LOT met informatie kwam. LOT zegt dat ik geen recht heb op vergoeding, maar de sneeuw viel in Oekraïne, in zowel Warschau als Amsterdam was het prachtig weer. Klopt het dat ik geen recht heb op compensatie?

Groeten, F.

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Frane

Bedankt voor je reactie Frane, ik heb het even voor je nagekeken en je hebt inderdaad recht op een vergoeding voor de geannuleerde vlucht van €250 mits je met minimaal twee uur aankomstvertraging in Amsterdam bent aangekomen. Ik kan dit voor je nakijken als je de gegevens van de vervangende vlucht voor me hebt. ~Jasmijn

Frane
6 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Dankjewel Jasmijn! We vluchtgegevens zijn: LOT (Warsaw – Amsterdam), LO267, 18 december 2017.

Frane
6 jaren geleden
Reply to  Frane

De 19e van oktober, excuus. Om 16:50. Zelfde code.

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Frane

Je bedoelt denk ik 19 december? Dan heb je recht op een vergoeding van €250 voor het tijdsverlies! We helpen je graag Frane :). ~Jasmijn

D.C.Strijbos
6 jaren geleden

11-1-2018 vlucht HV6062 van Barcelona naar Rotterdam airport. Vlucht wel op tijd vertrokken en geland.. Alleen niet op de eindbestemming Rotterdam. De vlucht is (als enige vliegtuig die middag) uitgeweken naar Amsterdam . Volgens omroep op Rdam airport wegens problemen van organisatorische aard. Volgens omroep van piloot vanwege mist. Geregelde bussen voor vervoer van Amsterdam naar Rotterdam verliep dusdanigslecht waardoor we pas 3.5 uur na de landing we eindelijk op onze eindbestemming Rotterdam airport aankwamen. Geen eten of drinken gehad in de tussentijd. Is hier recht op enige compensatie?

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  D.C.Strijbos

Bedankt voor je reactie. Wat vervelend dat jullie niet in Rotterdam konden landen! Deze vlucht is uitgeweken naar Amsterdam in verband met de mist en nog wel rond schematijd geland. Mist is een buitengewone omstandigheid dus je hebt helaas geen recht op een vergoeding. Je kunt even contact opnemen met onze partner Miss Casey voor het terugvragen van kosten van eten en drinken. Hopelijk hebben jullie een fijne vakantie gehad! ~Jasmijn

Ellen
6 jaren geleden

Ik heb een vraag over mijn reis 2 weken terug.

Ik vloog op 10 december van Amsterdam richting Bali, met een tussenstop op Dubai. Wij hebben op Schiphol 4 uur vertraging gehad, waardoor wij de overstap op Dubai miste. De vertraging kwam door de sneeuwval, dus dat begrijp ik. Op Dubai kregen wij echter te horen dat er pas over 2 dagen ruimte was in het vliegtuig. Wij kregen wel verblijf op hun kosten, maar misten hierdoor wel 2 dagen in Bali. De vlucht van de volgende dag zat namelijk al vol.

Uiteindelijk heeft Emirates ons toch gewijzigd naar de eerst volgende vlucht, hier kregen wij alleen pas de volgende dag bericht van, toen ik zelf contact had opgenomen met TUI of er nog nieuws bekend was (vlucht gemist dus). Toen gaf TUI aan dat zij vergeten te melden waren dat wij een vlucht eerder mee moesten en de vlucht van aankomende nacht nu vol zit, waardoor wij nog een dag moesten wachten. Uiteindelijk zelf naar vliegveld gegaan en wij konden mee op de no show list.

Nu is mijn vraag kan ik hier iets mee? Dat zij pas plek hadden na 2 dagen én zowel TUI als Emirates ons vergeten te melden waren dat wij waren gewijzigd van vlucht. Valt dit onder een schadeclaim bij Emirates of meer bij TUI?

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Ellen

Bedankt voor je bericht Ellen. Wat vervelend allemaal! Heb je schriftelijk bewijs dat TUI dit heeft gezegd tegen jullie? Ik hoor het graag! ~Jasmijn

Bianca
6 jaren geleden

De vlucht naar Londen is vanavond gecanceld ivm sneeuw ruiming .kunnen wij ook De onkosten van t hotel verhalen ?

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Bianca

Bedankt voor je bericht Bianca. Je hebt inderdaad recht op verzorging bij een geannuleerde vlucht. Is je geen hotel aangeboden voor de overnachting? Dan kun je deze kosten inderdaad terugvragen aan de vliegtuigmaatschappij. Mocht dit niet lukken neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

Anneke
6 jaren geleden

Op 11-12 zouden wij terugvliegen van Curacao naar Amsterdam. Vanwege het slechte weer in Nederland werd er niet gevlogen en was er dus geen vliegtuig om ons terug te vliegen. Geen probleem, alles goed geregeld. Tui gaf op 11-12 aan dat wij met de eerstvolgende vlucht naar huis zouden vliegen. Die kwam op dinsdag 12-12.

Op 12-12 in de ochtend gaf Tui aan dat de reguliere passagiers met de vlucht van 12-12 zouden vertrekken en er voor ons een vliegtuig werd gehuurd. Deze zou op 13-12 om 1.10 uur vertrekken vanuit Curacao.

Nadat er was gevochten aan boord én de systemen op curacao niet werkten, vertrokken we uiteindelijk om 5.00 uur.

Nu begrijp ik dat er geen compensatie is voor de annulering van de eerste vlucht ivm het weer. Maar tui heeft ons niet zo snel mogelijk weer naar Nederland gevlogen. Er vloog immers een vliegtuig in de middag op 12-12 naar Nederland. Dus ondanks dat er weer gevlogen kon worden op 12-12, zijn wij pas op 13-12 naar Nederland gevlogen en hebben wij uiteindelijk in totaal 30 uur vertraging gehad.

Gebben wij recht op compensatie? Het gaat om vlucht OR362.

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Anneke

Bedankt voor je reactie Anneke. Wat vervelend dat je vlucht zoveel vertraging heeft opgelopen. Je hebt inderdaad helaas geen recht op een vergoeding omdat zowel de annulering als de vertraging werden veroorzaakt door een buitengewone omstandigheid. Als je zegt dat er is gevochten aan boord door passagiers, dan geldt dit als een ‘unruly passenger’. Ook als de systemen van een vliegveld niet werken is dit niet de fout van vliegtuigmaatschappij. Ik kan me wel voorstellen dat dit een hele vervelende en lange vertraging voor jullie is geweest. Je hebt wel recht gehad op verzorging in de vorm van eten, drinken en een hotel. Mocht dit niet geregeld zijn en je hebt extra kosten moeten maken dan kun je dit terugvragen aan TUI op vertoon van de bonnetjes. Mocht je nog andere vragen hebben dan hoor ik het graag! ~Jasmijn

Natasha
6 jaren geleden

Beste, vorige week zondag 10 december is onze vlucht van easyjet van londen luton naar amsterdam geannuleerd wegens sneeuw. Er was geheel niemand meer aanwezig om passagiers te helpen. Toen wij 7 uur later (omdat koffer zoek was….) in hotel kwamen waren alle vluchten voor de komende 2 dagen volgeboekt. We hebben toen met andere maatschappij via duitsland naar huis gevlogen. Drie nieuwe tickets, 2 nachten hotel, eten en drinken, 2 dagen langer parkeren. Heb ik ergens recht op teruggave?

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Natasha

Hoi Nathasha, wat een vervelende situatie! Je hebt zeker recht op teruggave van deze kosten onder het Verdrag van Montreal en de Verordening. Je kunt het best even contact opnemen met onze partner Miss Casey hiervoor. Zij helpen je graag verder! http://www.misscasey.com/nl ~Jasmijn

Yvonne
6 jaren geleden

Gisterenavond is mijn partner vanuit Malaga vertrokken met bestemming Eindhoven met Ryanair. Met een vertraging van ruim anderhalf uur vertrokken en geland in Brussel. Vandaar, na ruim 1 uur te hebben gewacht op een bus, naar Eindhoven gebracht. Uiteindelijk rond 03.00 uur in Eindhoven aangekomen i.p.v. 22.40 uur. Kan ik iets claimen?
Transavia had een vlucht die rond dezelfde tijd zou vertrekken gecanceld! Wel zo verstandig geweest dus.

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Yvonne

Hoi Yvonne, wat vervelend van de vertraging! Ik zie inderdaad dat de vlucht is uitgeweken. Helaas heeft je partner geen recht op een vergoeding vanwege de slechte weersomstandigheden op 11 december. Eindhoven is in de middag een tijd dicht geweest en dit heeft nog lang effect op het vliegverkeer gehad. Mocht hij extra kosten hebben moeten maken in de vorm van eten en drinken dan kunnen deze wel geclaimt worden bij de vliegtuigmaatschappij. Mocht Ryanair deze niet vergoeden neem dan even contact met ons op ;). ~Jasmijn

Yvonne
6 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Hoi Jasmijn bedankt voor je snelle reactie. Hij heeft s nacht nog wel een taxi moeten nemen, omdat openbaar vervoer geen optie was. Zijn deze kosten te claimen?

Lisanne Middag
6 jaren geleden

Beste,

Onze vlucht kl1556 van Turijn – Amsterdam die morgen zou gaan 11.40uur is geannuleerd. De eerst volgende mogelijkheid is woensdag ochtend dus dit betekent dat we een extra nacht moeten blijven en daarbij ook extra kosten voor eten en drinken hebben.
Ik begrijp dat ivm slechte weersomstandigheden we geen refund voor het ticket krijgen maar wat is er mogelijk aan vergoeding voor hotel en eten & drinken?

Hoor het graag, dank alvast!

Lisanne

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Lisanne Middag

Hoi Lisanne, Je hebt helaas geen recht op een vergoeding inderdaad. Als je geen vervangende vlucht aangeboden krijgt dan heb je wel recht op teruggave ticket. Je hebt sowieso recht op verzorging in de vorm van eten, drinken en een hotel tijdens de duur van de vertraging. Je kunt deze kosten terugvragen bij KLM. Mochten zij hier moeilijk over doen neem dan gerust contract met ons op en dan kijken wij hoe we je verder kunnen helpen ;). Veel succes nog! ~Jasmijn

Rita
6 jaren geleden

Hallo
Onze vlucht is geanullierd van Valencia naar Amsterdam vanwegen slecht weer maar nu moeten wij het hotel uit maar wij weten nog geen informatie over de nieuw vlucht .is KLM niet verplicht de kosten van de hotel te betalen want wij zijn nu verplicht langer te blijven
Vlucht nummer kl1617

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Rita

Hoi Rita,

Wat vervelend dat je vlucht geannuleerd is. Vanwege de weersvoorspellingen is deze vlucht inderdaad terecht geannuleerd. KLM is echter wel verantwoordelijk om een vervangende vlucht te regelen en tijdens de vertraging voor een hotel, eten en drinken te zorgen. Als zij dit niet doen kun je de kosten achteraf bij ze indienen en mocht dat niet lukken neem dan gerust even contact met ons op. Heel veel succes! ~Jasmijn

yolande
6 jaren geleden

Beste mensen. Afgelopen zaterdag 2 dec zouden wij rond 10.30 vanaf Reus naar Ehoven vliegen met Ryan air. Omdat de vlucht van ehoven naar reus niet ging vanwege mist was er voor ons geen toestel. Chaos. Pas tegen 5 uur kregen we bericht annulering. Vervolgens mochten we het zelf uitzoeken of via hele bizarre omleidingen reizen. Wij zijn met de trein naar barcelona gegaan en hebben zelf een vlucht geboekt met Vueling naar Amst. Waar hebben wij recht op? Merci

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  yolande

Hoi Yolande, Wat vervelend allemaal! Vanwege de mist heb je geen recht op een vergoeding, echter is Ryanair wel verantwoordelijk voor het regelen van een vervangende vlucht. Als dit niet geregeld werd dan kun je de kosten voor het vervangende vervoer (trein en vlucht) aan hen terugvragen. Ook eventuele kosten voor eten en drinken kun je terugvragen als je de bonnetjes goed bewaard hebt. Mocht je hierbij problemen ervaren, neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

yolande
6 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Beste Jasmijn. Dank voor je snelle reactie. Wat ik niet begrijp is dat het feit dat de mist in Eindhoven was en niet in Reus onze vertrekplaats dit effect heeft op onze claim. Is dit dan niet bij uitstek een voorbeeld van domino effect. Op zich was er geen overmacht in Reus dus. Of ze hadden een vervangende vliegtuig bv uit Weeze moeten regelen toch. Vallen extra parkeerkosten er ook onder ? En laten ophalen van Schiphol? Km vergoeding? Txs

Claudia van der Laan
6 jaren geleden

Goedemiddag,

Laat in de avond van 28 september werd mijn ochtendvlucht KL0953 van 29 september naar New Castle geannuleerd vanwege mogelijke mist. Ik werd overgeboekt naar dezelfde vlucht op zaterdag, dus een hele dag later. Omdat ik slechts een lang weekend naar mijn dochter ging, had dit dus een behoorlijke impact. KLM zegt dat ik geen recht op vergoeding heb, ondanks dat de mist op 29 september mee viel.

Klopt het wat de KLM zegt?

Alvast bedankt voor het antwoord.

EUclaim
6 jaren geleden

Beste Claudia, Bedankt voor je bericht. Vervelend dat de vlucht was geannuleerd!
KLM had de vluchten al geannuleerd voordat de impact van de mist duidelijk was, daarom nemen wij wel claims aan voor deze annulering.
Je hebt dus mogelijk recht op een vergoeding van €250 per persoon. We helpen je graag: https://goo.gl/V7fMjt. ~Kelsie

Hans
6 jaren geleden

Goedeavond
Ik zou vanmorgen om 11.05 2 december vliegen vanaf Eindhoven naar alicante. Maar vanwege de mist konden we niet vanaf Eindhoven en zijn we met bussen naar Brussel gebracht. Vanuit daar zijn we naar alicante gevlogen. Met een vertraging van 6 uur. Heb ik recht op een vergoeding??
Groetjes hans

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Hans

Hallo Hans, Wat een vervelende situatie. Mist is een buitengewone omstandigheid. Daarom heb je helaas geen recht op een vergoeding. Hopelijk heb je in de toekomst geen last meer van dit soort vluchtproblemen. ~Kelsie

Jos de Vries
6 jaren geleden

Ook recht op vergoeding als door mist uitgeweken wordt naar een andere luchthaven ( in mijn geval ipv Eindhoven naar Weeze in Duitsland ) Met lange vertraging in Eindhoven aangekomen met bus georganiseerd door Wizzair

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Jos de Vries

Bedankt voor je bericht Jos. Vervelend dat de vlucht moest uitwijken vanwege de mist. Mist is een buitengewone omstandigheid. Helaas heb je daarom geen recht op een vergoeding. Hopelijk heb je in de toekomst geen last meer van vluchtproblemen. ~Kelsie

Els
6 jaren geleden

Hoi,

Zouden jullie willen kijken of mijn vlucht KL 1700 op 24 september 2017 is geannuleerd wegens slecht weer. Dit beweert KLM namelijk in reactie op mijn klacht. Zelf ben ik van mening dat er sprake is van een knock-on vertraging waardoor ik dus wel recht heb op compensatie. alvast bedankt!

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Els

Hoi Els,

Bedankt voor je reactie. Wij nemen claims aan op deze vlucht. Als je er met KLM niet uitkomt kun je dus gerust bij ons een claim indienen ;). Mocht je verder nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op. ~Jasmijn

Yvonne
6 jaren geleden

14h vertraging na mist in Pisa!!!

Hallo, op de late vlucht van Transavia uit Pisa naar Amsterdam van afgelopen zondag 15 oktober met vlucht nummer HV5428 resulteerde de mist in alle passagiers weer uitladen na al laat instappen. Aansluitend waren er geen hotels voor al die honderden passagiers op de vluchthaven van Pisa. Ik kreeg 2 vouchers maar MOEST OP DE STENEN VLOER IN DE HAL SLAPEN. Er waren geen bedden voor iedereen. Alleen ouderen of families met kinderen kregen een hotel. Nergens was informatie te vinden, ik werd een kant op gestuurd waar ik opgevangen zou worden door een medewerker, die er niet was. De medewerkers die er stonden hadden er niet mee te maken. Er was ook geen animo om de vraag naar slaapplaats te beantwoorden. (Overigens werden de vouchers omgeroepen nadat ik al 2 uur op de stenen vloer had gelegen. Veel mensen zullen al hebben geslapen.

Het was een gevaarlijke nacht want iedereen kan zo het vliegveld inlopen en de airport is vlakbij een mindere buurt van Pisa (ik ken de stad). Natuurlijk heb ik geen oog dichtgedaan. Afgezien van alle afspraken die de mist in gingen, kon ik door slaapgebrek niet werken.

Is er vergoeding mogelijk voor de verstoorde nachtrust en missende logistiek? Mist is het meest normale rond die tijd in Pisa en rond dat tijdstip nog zelfs waarschijnlijker, ik weet dat want woon er. Dank u wel voor elk advies van de mogelijkheden.

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Yvonne

Hoi Yvonne,

Wat vervelend dat je op de grond hebt moeten slapen. Doordat je vlucht vertraagd is door mist heb je helaas geen recht op een vergoeding, omdat mist een buitengewone omstandigheid is. Wel heb je recht op verzorging, omdat jouw vlucht meer dan twee uur vertraagd was. Dus heb je bijvoorbeeld eten of drinken moeten kopen dan kun je deze kosten met behulp van de bonnetjes claimen bij de vliegtuigmaatschappij. ~Vera

YVON AGTERHOF
6 jaren geleden

HOI VERA IK HEB RUIM DRIE UUR VERTRAGING GEHAD VORIGE WEEK DONDERDAG NAAR DUBLIN. HET TOESTEL ARRIVEERDE TE LAAT EN TOEN WE EENMAAL ZATEN MOCHTEN WE NOG EENS TWEE UUR AAN BOORD WACHTEN. KUN JIJ ACHTER HALEN HOE DIT ZAT EN OF IK RECHT HEB OP VERGOEDING HET GAAT OM DE EI 603 OP 5 OKTOBER, IK KAN DE INSTAPKAARTEN OVERLEGGEN, WE WAREN MET ZN TWEE. DOOR DE VERTRAAGDE AANKOMST IN DUBLIN HEBBEN WE EEN DEEL VAN ONZE TOUR NIET KUNNEN MEEMAKEN DIE WE GEPLAND HADDEN. VR. GROET YVON

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  YVON AGTERHOF

Hoi Yvon, Ik heb het even nagekeken maar helaas heb je geen recht op een vergoeding vanwege slecht weer. Dit wordt als een buitengewone omstandigheid gezien. Hopelijk heb je alsnog een fijne trip in Dublin gehad! ~Jasmijn

Katelijne O\'Shea
6 jaren geleden

Op zondag 24 september jl is onze vlucht van Montpellier naar Amsterdam van 13:30 geannuleerd ivm slecht weer en we krijgen dan ook geen compensatie van KLM. Het was die ochtend blijkbaar mistig op Schiphol maar in de middag prachtig weer! Deze annulering is naar mijn idee dan ook zo’n knock on vertraging.
Mijn vraag is of dat het inderdaad is en of we toch recht hebben op compensatie. We zijn pas de volgende ochtend naar huis gereisd.
Vluchtnummer KL 1407

EUclaim
6 jaren geleden

Hoi Katelijne,

Ik heb even gekeken, kan het zijn dat het om vluchtnummer KL1406 ging? Voor deze vlucht heb je inderdaad recht op een vergoeding :). Je kunt je claim dan indienen via onze website. ~Jasmijn

Sonja
6 jaren geleden

Afgelopen donderdagmorgen waaide het hard. Door de “storm” hadden wij flinke vertraging in de middag om drie uur. Toen scheen de zon op Schiphol! Is dit direct te wijten aan de storm of was dit knock-out on vertraging?

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Sonja

Hoi Sonja, Dit zou inderdaad nog vervolgvertraging kunnen zijn omdat de luchtverkeersleiding alle vluchten opnieuw moet inplannen. Ik kan het even voor je checken, wat was je vluchtnummer? ~Jasmijn

Karen
6 jaren geleden

Hallo, wij hadden een vertraging van 6 uur op onze vlucht van Rhodos naar Amsterdam op 09-09-2017 OR284. Er werd gemeld vanwege blikseminslag maar wij denken op een ander vliegtuid en daardoor het “domino-effect” . Uiteindelijk vlogen we dus pas 10-09-2017 met, dachten wij, hetzelfde vluchtnummer.

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Karen

Hoi Karen, Ik zie inderdaad in onze data dat de vlucht vertraagd was vanwege blikseminslag. Helaas heb je in deze situatie geen recht op een vergoeding. Je hebt wel recht op verzorging tijdens de vertraging. Mocht dit niet goed geregeld zijn dan kun je de kosten van eten en drinken die je hebt moeten maken alsnog terugvragen aan de vliegtuigmaatschappij. ~Jasmijn

Roan
6 jaren geleden

Onze vlucht van morgen van BCN naar AMS (KL1666) is geannuleerd (waarschijnlijk door de storm van morgen) echter zie ik dat het KNMI een waarschuwing geeft voor noord holland tot 12uur onze vlucht komt echter pas om 13.35 aan.. kunnen ze zo maar een vlucht op voorhand er uitgooien of heb ik toch recht op vergoeding (we vliegen nu pas om 19.40 ’s avonds)

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Roan

Hoi Roan, Wat vervelend om te horen! Helaas is het momenteel zo slecht dat de vlucht inderdaad gerechtvaardigd geannuleerd is door KLM. Je hebt in deze situatie dus geen recht op een vergoeding. Je hebt wel recht op verzorging tijdens de vertraging dus als je geen vouchers krijgt kun je de extra gemaakte kosten voor eten en drinken declareren bij KLM. Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust even contact met ons op :). ~Jasmijn

Erik
6 jaren geleden

Wij hadden op 19 september vlucht LH989 van Schiphol naar Frankfurt die vanwege mist later is vertrokken. Hierdoor hebben wij onze aansluitende vlucht LH446 van Frankfurt naar Denver gemist en zijn we herboekt en kwamen we 8 uur later dan gepland aan in Denver. Hebben we dan recht op een vergoeding?

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Erik

Bedankt voor je reactie Erik. Helaas heb je geen recht op een vergoeding omdat de vlucht vertraagd was vanwege beperkingen van de luchtverkeersleiding. Dit houdt in dat de luchtverkeersleiding verantwoordelijk was voor de vertraging uit veiligheidsoverwegingen. Jullie hebben wel recht op verzorging tijdens de vertraging. Als dit niet voor jullie geregeld is dan kun je de kosten van eten en drinken terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij op vertoon van de bonnetjes. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

christiaan
6 jaren geleden

Goedemorgen, Kunt u voor mij kijken of vlucht KL 1566 van Genua naar Amsterdam op 24 september 2017 daadwerkelijk is vertraagd door slechte weersomstandigheden? Dank voor uw aandacht in deze.

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  christiaan

Hoi Christiaan. Bedankt voor je reactie. Ik heb het voor je nagekeken en je hebt recht op een vergoeding van €250 per persoon. De vlucht is niet vertraagd vanwege slecht weer ;). ~Jasmijn

Jeroen
6 jaren geleden

Ik heb op 13-09-2017 ongeveer 3,5 uur vertraging gehad op vlucht EZY6853 van Edinburgh naar Amsterdam omdat het eerder op de dag te hard waaide in Amsterdam en daardoor alle latere vluchten vertraagd werden. Heb ik nu recht op een vergoeding ? Alvast bedankt voor de reactie.

Jeroen
6 jaren geleden
Reply to  Jeroen

Vlucht was trouwens vanaf Glasgow. Ik vlieg nogal vaak van en naar Schotland dat ik soms in de war raak.

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Jeroen

Hoi Jeroen, bedankt voor je reactie. Ik heb het even voor je gecheckt maar je hebt helaas geen recht op een vergoeding inderdaad. De luchtverkeersleiding heeft beperkingen afgegeven in verband met het weer en dat wordt gezien als een buitengewone omstandigheid. Mocht je hier nog vragen over hebben neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

Tamara
6 jaren geleden

Ik heb een vraag over onze vlucht die langer dan 3 uur was vertraagd. Wij vlogen van Amsterdam naar Las Palmas en zouden in eerste instantie vertrekken om 12:40uur. Dit werd uiteindelijk 16:00 uur, omdat er in de ochtend mist is geweest en het toestel dus later vanuit Las Palmas naar Amsterdam is gekomen. Hebben wij nog enige recht op compensatie of valt dit ook onder buitengewone omstandigheden? (Vluchtnummer OR543, 19-09-2017)

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Tamara

Hoi Tamara,

Wat vervelend dat jullie vlucht vertraagd was! Helaas heb je geen recht op een vergoeding omdat de vertraging inderdaad een direct gevolg van de mist was. De luchtverkeersleiding moet dan de planning omgooien en zij bepalen wanneer het toestel mag vertrekken. Hopelijk hebben jullie alsnog een fijne vakantie gehad. ~Jasmijn

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding