Uitspraak Europees Hof: de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hoeft niet voor individuele klachten te handhaven

Vandaag is er een uitspraak geweest van het Europees Hof over het vraagstuk of nationale instanties, in Nederland is dit de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), op moeten treden naar aanleiding van individuele klachten van vliegtuigpassagiers.

Het Europees Hof geeft nu aan dat de ILT er is om algemeen toezicht te houden in Nederland, zodat de rechten van vliegtuigpassagiers nageleefd worden. Het handhaven in individuele klachten hoeft zij volgens het Europees Hof niet te doen. In de uitspraak geeft het Hof aan dat de lidstaten van de EU eventueel wel zelf kunnen beslissen om de nationale instantie bevoegdheid te geven om handhavend op te treden in individuele klachten. In Nederland zal de ILT niet snel deze bevoegdheid toepassen, aangezien dit in contrast is met de totstandkoming van de wet.

Verordening 261/2004

In Europa zijn de rechten van vliegtuigpassagiers vastgelegd in de Verordening 261/2004. De ILT zorgt ervoor dat vliegtuigmaatschappijen zich hier aan houden. Dit gebeurt niet op individueel niveau, maar de ILT is een nationale instantie. Op het moment dat vliegtuigmaatschappijen zich stelselmatig niet houden aan de Verordening 261/2004, zal de ILT hier tegen optreden.

Wat betekent de uitspraak voor jou als vliegtuigpassagier?

De uitspraak van het Europees Hof heeft geen directe invloed op jou als vliegtuigpassagier. Jouw rechten bij een vertraging, annulering, omboeking of weigering op een vlucht blijven hetzelfde. Op het moment dat jij recht hebt op een compensatie, kun jij jouw claim indienen bij de rechtsbijstandverzekering of direct bij de vliegtuigmaatschappij. Lukt dit niet of wil jij zelf niet het gehele proces doorlopen? Dan is EUclaim er voor jou als vliegtuigpassagier. Dien je de claim in bij EUclaim, dan doen wij er alles aan om te zorgen dat jij krijgt waar je recht op hebt.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Telegraaf: Hier moet je naar toe in maart!
Volgende blogartikel
TravelBird: Laat je vluchtvertraging je vakantie niet verpesten!
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
2 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Michel Brand
8 jaren geleden

Direct om compensatie vragen bij de Luchtvaartmaatschappij heeft geen enkele zin. Ik heb een goede ervaring opgedaan met EU Claim. Het kost een aardig bedrag, maar succes is verzekerd!

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding