Mist, wat nu?

Afgelopen zaterdag was een mooie nazomerdag die echter wel behoorlijk mistig begon. Op vliegveld Eindhoven hadden alle vertrekkende en binnenkomende vluchten behoorlijk last van deze dikke witte brij.

Er zijn door deze mist behoorlijk wat vluchten vertraagd of uitgeweken naar luchthavens in de buurt. Dat is op zich al heel erg vervelend, maar dit is een buitengewone omstandigheid waarvoor men de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk kan houden.

In dat geval kun je geen aanspraak maken op de vergoeding zoals die in de Verordening is vastgelegd, maar waar heb je dan eigenlijk wel recht op?

Geen recht op vergoeding, maar wel op verzorging

In de Verordening is naast het recht op vergoeding bij vertraging ook het recht op verzorging vastgelegd. Dit betekent dat er weliswaar geen recht is vergoeding voor het tijdsverlies, maar wel voor overige kosten. Hierbij moet je denken aan de kosten voor eten en drinken, telefoonkosten, taxikosten en bij een langere vertraging een hotelovernachting.

Meestal worden deze zaken geregeld en betaald door de luchtvaartmaatschappij, maar als het niet is aangeboden kun je deze kosten wel achteraf declareren bij de luchtvaartmaatschappij. Of de vlucht vertraagd of uitgeweken is door een buitengewone omstandigheid zoals slecht weer is dan niet van belang.

Ook is het zo dat dit recht al bij een aankomstvertraging van 2 uur of meer bestaat, terwijl de vaste vergoeding voor tijdsverlies pas geldt vanaf een aankomstvertraging van 3 uur of meer. Bij twijfel kun je het natuurlijk altijd bij ons opvragen.

 

 

 

 

Geef een reactie

avatar
wpDiscuz
Vragen? Chat of bel