KLM laat passagiers in de steek

Bijna 400 passagiers zijn dit weekend gedupeerd toen hun vlucht strandde op St. Maarten met een technisch mankement. Passagiers die op weg waren van Amsterdam via St. Maarten naar Curaçao hebben hun eindbestemming niet bereikt. Passagiers voor de terugreis konden vervolgens niet vertrekken doordat het toestel vast stond.

Volgens passagiers was er sprake van totale wanorde en zijn zij niet netjes geïnformeerd. Er waren niet genoeg hotelkamers  beschikbaar om iedereen een accommodatie aan te bieden, waardoor veel reizigers noodgedwongen het weekend op de luchthaven hebben moeten doorbrengen.

Waar hebben deze passagiers recht op?

Recht op verzorging

Allereerst is er bij een vertraging van meer dan 2 uur recht op verzorging. Dit houdt in dat de luchtvaartmaatschappij moet zorgen voor voldoende eten en drinken. Ook moet KLM een accommodatie aanbieden voor de nacht, evenals transport van en naar het vliegveld. Verder moet KLM de mogelijkheid bieden om naar huis te bellen of via internet contact te leggen met het thuisfront. 

KLM lijkt op veel fronten tekort zijn geschoten op dit gebied. Wij adviseren alle passagiers daarom om bonnetjes te bewaren van de uitgaven die gedaan zijn voor eten, drinken, hotel en eventueel transport (bijvoorbeeld taxikosten). Deze kunnen achteraf gedeclareerd worden.

Recht op schadevergoeding

Naast het recht op verzorging hebben passagiers bij een annulering of een vertraging van meer dan 3 uur recht op een vergoeding voor het ongemak. Deze financiële compensatie staat los van de verzorging die de luchtvaartmaatschappij moet bieden. De hoogte van het bedrag is gebaseerd op de afstand van de vlucht. In het geval van KLM vlucht KL 785 hebben passagiers recht op een vergoeding van €600,- per persoon.

Wie kan mij helpen?

Er zijn verschillende manieren om een claim in te dienen. Je kunt dit rechtstreeks doen bij de luchtvaartmaatschappij. Let op: laat je niet afschepen met een excuus, een voucher voor een nieuwe reis of een lager bedrag. Je hebt volgens de Europese regelgeving recht op bovenstaande vergoedingen en deze moeten in cash worden uitbetaald. Je kunt ook je rechtsbijstandverzekering inschakelen. Verder staat EUclaim uiteraard ook klaar voor passagiers die hulp nodig hebben bij het verhalen van de geleden schade.

Wij verwachten dat KLM, gezien de extreme situatie, haar passagiers een gepaste vergoeding zal bieden.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
De meest voorkomende redenen voor vluchtvertraging
Volgende blogartikel
EUclaim levert recordaantal vluchtanalyses aan verzekeraars
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
2 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
A
9 jaren geleden

Ik zat ook op die vlucht. De KLM (station mngr St Maarten) heeft zich verscholen in zijn zorg en informatie plicht. Er waren zat hotel kamers op St Maarten (was nog geen hoogseizoen) maar ze hebben GEEN ENKELE moeite gedaan om kamers te zoeken. Wij hebben dat zelf gedaan hetgeen lukte. We moeten echter zelf de creditcard neerleggen omdat die van de KLm EXPIRED !! was !!
Noch zijn drank en diner bonnen uitgedeeld! KLM heeft op geen enkele wijze voldaan aan zijn zorg en informatie plicht die beschreven zijn in de EU verordening waardoor zij zich ook niet kunnen beroepen op de standaard €600 vergoeding!

EUclaim
9 jaren geleden

Dat is zeker niet netjes. Mocht je hulp nodig hebben bij het declareren van de kosten en het aanvragen van een vergoeding, laat het ons dan weten!

Met vriendelijke groet,
Lotte van ’t Klooster
EUclaim

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding