Ik dien mijn claim in en dan?

Een vluchtvertraging komt nooit gelegen. Stel je gaat na weken aftellen eindelijk op vakantie  en je ligbedje aan het zwembad van een heerlijk Turks resort moet nog langer leeg blijven omdat jij nog vastzit op de luchthaven hier. Of je hebt een zakelijke afspraak die je misloopt omdat je vlucht naar Rome ineens 5 uur later gaat. Dat is op z’n zachtst gezegd balen. Maar hoe kom je er nou achter wat je rechten zijn?

Bewustwording van je rechten als passagier

Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die op de hoogte zijn van hun rechten bij een vluchtvertraging, en als je dan toch uren zit te wachten dan praat zich zoiets snel rond. Ook gaan mensen op hun Smartphone via Google zoeken en komen ze al snel bij EUclaim terecht. Dankzij onze mobiele site kunnen mensen tijdens het wachten al informeren naar hun rechten, met ons chatten en later een vrijblijvend claimadvies krijgen. In dat geval is de belangrijkste vraag als passagier meteen beantwoord: heb ik recht op een vergoeding?

Daarna kun je door het invullen van de contactgegevens en het eventueel toevoegen van extra passagiers een claim indienen. Hiervan ontvang je meteen dezelfde dag nog een bevestigingsemail.

Claimanalyse

Nadat de claim is ingediend wordt deze grondig onderzocht door EUclaim. Er wordt gekeken naar de betreffende vlucht en wat daarmee is gebeurd. De eerste check is al geweest op het moment dat een vlucht via de website wordt ingevuld in de zogenaamde claimcalculator. Alleen vluchten die onder de Verordening vallen en met meer dan 3 uur vertraging op de eindbestemming zijn aangekomen komen door deze calculator en krijgen een positief advies.

Vluchtgegevens

EUclaim beschikt dankzij Lennoc Flight Intelligence over een zeer uitgebreide database met vluchtgegevens om te kunnen bepalen wat er met al deze vluchten aan de hand is en wat de reden van de vertraging is geweest. Er wordt naar diverse meetpunten gekeken. Hoe waren de weersomstandigheden ten tijde van vertrek en aankomst, was er sprake van harde windstoten, onweer, mist of sneeuw? Daarnaast wordt er gekeken naar andere zaken die als buitengewone omstandigheid kunnen worden aangemerkt. Is er sprake geweest van een staking  van luchtverkeersleiding bijvoorbeeld of was er een voorval die dag die de vluchten kon verstoren, zoals bijvoorbeeld een vulkaanuitbarsting.

Claimdesk

Als deze omstandigheden zijn uitgesloten, en de vertraging definitief is vastgesteld, wordt er verder beoordeeld of de meegestuurde reisdocumenten voldoende zijn. Dit wordt gedaan op de claimdesk, waar ook het meeste klantencontact gehouden wordt door middel van e-mail en telefoon. Er is ook een mogelijkheid om live met EUclaim te chatten, dit wordt verzorgd door de afdeling Social Media & Communications. Als alles in orde is en EUclaim nog steeds van mening is dat er recht is op vergoeding dan krijgt men een bevestigingsemail met inloggegevens voor het eigen online dossier, zodat er inzage is in verzonden en ontvangen correspondentie en altijd de meest recente status kan worden bekeken.

Zodra de passagier de gevraagde volmachten heeft ingevuld en ondertekend kan EUclaim de claim gaan indienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Juridische procedure

De vervolgstappen die nodig kunnen zijn hangen geheel af van de eerste reactie van de luchtvaartmaatschappij. Soms kunnen zaken vrij snel opgelost zijn maar het komt ook nog steeds voor dat de gehele juridische procedure doorlopen moet worden en dan is het helaas niet binnen een paar maanden afgewikkeld. Dat betekent dan dat de vlucht na een afwijzing van de luchtvaartmaatschappij opnieuw beoordeeld wordt door het juridische  team. Daarna zal er een dagvaarding worden geschreven en de zaak wordt ingediend bij de rechtbank. Uiteraard probeert EUclaim een lange juridische procedure te voorkomen maar dat lukt helaas niet in alle gevallen. Het is dan vooral een kwestie van een lange adem hebben en wachten op een positieve uitspraak van de rechter. En dat kan erg lang duren. Maar gelukkig neem EUclaim de passagier al het werk uit handen en zorgt de No Cure,No Pay werkwijze ervoor dat er geen financieel risico aan verbonden is.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Europese Hof van Justitie: aankomsttijd vlucht is moment dat deuren open gaan
Volgende blogartikel
Veel vertragingen naar Marokko tijdens zomermaanden
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
2 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Sauvage
6 jaren geleden

Claimnummer 146134. Wat is mijn huidige status. Dank u

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Sauvage

Hoi Jean,

Wij hebben een laatste reminder naar de vliegtuigmaatschappij gestuurd waarbij we ze de kans geven te betalen voor wij overgaan naar een juridische procedure. Mocht je hier nog vragen over hebben dan hoor ik het graag! ~Jasmijn

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding