Dit gebeurt er met uw claim bij EUclaim

De rechten van luchtvaartpassagiers zijn allemaal vastgelegd in Verordening 261/2004. EUclaim is er om het werk voor u uit handen te nemen en ervoor te zorgen dat u krijgt waar u recht op heeft. Maar hoe werkt het nou precies als u een claim indient bij EUclaim? Graag geven wij u een beetje meer inzicht in het claimproces!

Claimcalculator

Op onze website kunt u gratis advies opvragen over uw probleemvlucht. Het advies dat wij geven is op basis van onze unieke uitgebreide database. Om een zo goed mogelijk advies te kunnen geven in onze calculator, analyseert onze Flight Intelligence afdeling elke dag de vlucht- en weergegevens. Na positief advies kunt u in slechts vier simpele stappen een claim indienen bij EUclaim. Na het indienen van de claim, ontvangt u direct een ‘welkoms e-mail’ waarin u toegang krijgt tot uw online dossier. Via dit online dossier wordt u altijd op de hoogte gehouden van de actuele status van uw claim. Na het toevoegen van de reisdocumenten, gaan wij de claimaanvraag onderzoeken.

Onderzoek

Elke claimaanvraag die bij EUclaim binnenkomt, wordt onderzocht door onze Claimdesk om vast te stellen dat er geen sprake is van een buitengewone omstandigheid en de claim echt haalbaar is. Door alleen onderzochte claimaanvragen door te zetten naar de vliegtuigmaatschappijen, heeft EUclaim bij veel vliegtuigmaatschappijen een goede naam opgebouwd. De claims die worden doorgezet zijn echt rechtvaardige claims. Als er na het onderzoek geen sprake is van een buitengewone omstandigheid, wordt de claim geaccepteerd en gaan wij voor u gerechtigheid halen.

Luchtvaartmaatschappijen

Er is wettelijk vastgelegd hoe een claim moet worden ingediend bij de luchtvaartmaatschappijen. Voordat een juridische procedure gestart kan worden, moeten er eerst drie claimbrieven gestuurd worden. Voor de drie claimbrieven is een wettelijke termijn afgesproken. Dit is om de luchtvaartmaatschappij de kans te geven om te reageren en eventueel de claim gelijk te accepteren.

Juridische procedure

Ondanks het versturen van één of meerdere claimbrieven, kan het zijn dat de vliegtuigmaatschappij niet wil betalen. De claim komt dan terecht bij onze juridische afdeling. Een juridische procedure is specifiek werk en het kan een lang proces zijn waarin beide partijen gehoord worden door de Rechtbank.

Uitbetaling compensatie

Wanneer EUclaim de claim voor u heeft verhaald, wordt de compensatie door de vliegtuigmaatschappij overgemaakt naar EUclaim. Het kan enige tijd duren voordat het geld op de rekening van EUclaim staat. Op basis van referentienummers kan onze Finance afdeling zien aan welke passagiers ze compensatie kunnen uitbetalen. Per claimaanvraag verschilt de tijdsperiode van indiening tot uitbetaling. Dit kan verschillen van een paar maanden tot enkele jaren.

Uiteraard staat ons Customer Care team tijdens het gehele claimproces voor u klaar om alle vragen te beantwoorden!

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Daling van het aantal geannuleerde en vertraagde vluchten
Volgende blogartikel
Telegraaf: Top 6 langste vertragingen
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
2 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
chris janssen
8 jaren geleden

herken mijn ervaring met euclaim na een 18 uurs vertraging vanui Egypte. Het duurde wel ruim een jaar maar toen kwam de vergoeding…Niets dan lof. Dank EUclaim.

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding